Borstkanker
Corina’s verhaal begint tien jaar geleden met de schokkende ontdekking van borstkanker. Wat volgt is een intensieve periode van behandelingen, waaronder bestraling en chemotherapie. "De grond onder je voeten wordt weggeveegd," beschrijft Corina de impact die de diagnose op haar leven had.
Gedurende deze zware tijden vindt ze steun en troost in haar passie: wielrennen. Corina besluit haar ziekteperiode te benaderen als een wielertour. Het in stukjes hakken van haar behandelingsproces helpt haar om mentaal sterk te blijven. Zelfs tijdens haar herstel fietst ze gestaag door en neemt ze deel aan een tijdrit.
Het gaf haar niet alleen fysieke kracht, maar ook een mentale boost die haar hielp het hoofd boven water te houden.
Tijdens haar herstel merkte Corina dat er een gebrek aan centraal georganiseerde nazorg was, iets wat ze zelf moeilijk ondervond. Dit idee leidde uiteindelijk tot de geboorte van Kanjer.nl, het nazorgplatform dat hulp biedt aan ex-kankerpatiënten. Hier kunnen mensen terecht voor fysieke, mentale en sociale steun, en om opnieuw hun leven op te bouwen na kanker.
Kanjer.nl: het nazorgplatform
Kanjer.nl is niet alleen een platform; het is een beweging. Het biedt zes pijlers van ondersteuning: van fysieke en mentale ontwikkeling tot voeding en sociale omgeving. Het doel is om ex-patiënten te helpen bij het vinden van hun nieuwe normale leven, hen te begeleiden met persoonlijke coaching, en te ondersteunen met live events en online sessies.
Corina’s persoonlijke ervaring met kanker en haar rol als naaste van een patiënt, namelijk haar ex-man, heeft haar unieke inzichten gegeven die ze doorgeeft met het platform. Voor haar is het essentieel dat nazorg niet alleen voor de patiënten, maar ook voor hun naasten toegankelijk is.
De toekomst
In de komende jaren hoopt Corina grotere bekendheid te krijgen voor Kanjer.nl, met als doel dat ziekenhuizen hun patiënten actief naar het platform doorsturen na de behandelingen. Het streven is om een gemeenschap te creëren waar ex-kankerpatiënten samen kunnen werken aan hun herstel en persoonlijke groei.
Corina’s verhaal is een inspiratiebron voor iedereen die een uitdaging met open armen wil ontvangen en deze omzet in iets positiefs.
Voor meer informatie over Kanjer.nl, of om deel te worden van deze reis, kun je naar de website. Ontdek hoe je kunt bijdragen of profiteren van de aangeboden steun. Samen kunnen we zorgen dat niemand zich alleen hoeft te voelen na kanker.
Spotify Deezer I-tunes
Hoofdstukken
0:00 - Introductie
Een nieuwe lifestyle na kanker en kennismaking met Corina Roelands
2:57 - De ontdekking en diagnose
Knobbeltje tijdens griepbed, wachtweek onzekerheid, mokerslag van de diagnose
7:23 - Behandeling als wielertour
Operatie, bestralingen, chemo - alles in stukjes hakken zoals een wielertocht
8:18 - Fietsen als redding
Tijdrit winnen na bestralingen, wielrennen als mentale kracht tijdens behandeling
12:10 - De zware chemokuren
6 kuren, verschrikkelijk ziek, kracht zakte met elke behandeling verder af
13:07 - Mailtjes Tour en herstel
E-mails naar netwerk, boek ontstaat, jezelf weer opbouwen: "Als een ei afgepeld"
16:54 - Nazorg platform Kanjer.nl
Ontstaan van het idee: alle nazorg in Nederland bij elkaar brengen op één plek
17:47 - 6 pijlers en Academy
Fysiek, mentaal, werk, voeding, beweging, sociaal - nazorg op maat voor iedereen
21:30 - Het zwarte gat na kanker
Je bent beter, maar niet klaar: persoonlijke aandacht ontbreekt vaak
24:34 - Ex-man wordt ziek
Belofte nakomen: 5 jaar na scheiding staat ze voor hem klaar tijdens zijn ziekte
28:33 - Hoe Kanjer helpt
Traject op maat: coaching, events, retreats, online begeleiding, magazine
29:18 - Mannen zoeken minder hulp
Bijna alleen vrouwen bij nazorg, mannen willen praktisch stappenplan
32:23 - De lange reis naar Kanjer
Van plantenbedrijf naar lifecoach, 7 jaar bouwen, netwerken, binnenkort stichting
37:24 - Bekendheid en toekomst
Magazine, fietstocht door Nederland, droom: elk ziekenhuis verwijst naar Kanjer.nl
40:47 - Familiehuis Daniel den Hoed
Opnameplek Rotterdam: warm bad voor familie van kankerpatiënten, nu vrijwilliger
44:16 - Voorbeelden en advies
Schoonmoeder en Jip Keizer als inspiratie, advies: volg je eigen pad, blijf open
46:06 - Vooruitgang in behandeling
Vraag achteraf: te veel chemo? In 10 jaar veel veranderd, meer afwegen en monitoren
48:20 - Afsluiting: Open zijn
Geen mensen verloren, open zijn maakt het voor jezelf en anderen makkelijker
Transcriptie
0:00
Het wordt een nieuwe lifestyle heb ik ontdekt Als je beter bent naar de behandelingen Als je uit de behandelingen komt.
Ja, Je moet jezelf opnieuw gaan ontdekken daar.
Ja willen we handvatten voor gaan bieden om die manier voor jezelf uit te gaan vinden.
Dat kun je eigenlijk Alleen maar zelf uitvinden.
0:25
Hallo allemaal welkom bij kanker over praten waar we praten over kanker een op de twee Nederlanders krijgt op enig moment in zijn leven de diagnose kanker.
Iedereen kent wel iemand met de ziekte.
Hoe is het om ziek te zijn?
Hoe is het om kwam verhaal te hebben en waar hebben we het eigenlijk over Als we dat woord noemen?
0:43
Wat zoveel Mensen kippenvel heeft?
Ik ben TIM, Ik heb zelf ook twee keer kanker gehad.
Ik neem jullie mee In de wereld van kanker met patiënten en oud patiënten spreek ik over hun ervaring en met professionals praat ik over hun expertise.
Lets go.
Ik spreek met Corina Roelands, een veerkrachtige vrouw.
1:10
Die haar strijd tegen borstkanker heeft omgezet in een missie om anderen te helpen.
Corina deelt haar diagnose haar behandeling en ook haar herstel, evenals alle lessen die ze geleerd heeft onderweg.
En dan komen we uit bij het nazorg platform dat Corina aan het opzetten is.
1:28
Kanjer.nl en met dat platform probeert Corina patiënten te helpen om na hun behandeling het leven weer op te pakken.
Luister mee hoe ik openhartig met Corina praat over alles wat ze meegemaakt heeft.
Wat ze aan het doen is hoe wielrennen haar door haar ziekteperiode sleepte en hoe wielrennen nog steeds een belangrijk onderdeel is van haar leven.
1:51
Speciale dank gaat uit naar het Familiehuis Daniel den Hoed, waar wij onze aflevering mochten opnemen in Rotterdam.
Veel luisterplezier met Corina Roelands.
Jij Corina?
We kunnen op heel veel plekken beginnen.
2:07
We hebben hier het kanjer magazine liggen.
We hebben hier het boek mailtje stoer jouw boek hè?
De strijd tegen borstkanker en positief op weg naar morgen.
Je hebt ook al weet ik verteld en al bijna al een keer met elkaar op de fiets gezeten.
2:23
Je bent grote fan van Van wielrennen.
Twee kort vertellen wie je bent.
Mijn naam is Corina Roelands, Ik ben trotse moeder van twee zonen twee.
Prachtige schoondochters en 4 prachtige kleinkinderen.
2:39
Ik ben.
Twee jaar geleden gestart met de nazorg platform en Ik ben nu vooral aan het bouwen om dat platform vorm te geven en ja steeds meer bekendheid te gaan geven.
Ook ja.
Nazorg platform daar gaan we heel, heel lang bij stilstaan, Maar ik.
2:57
Ik wil eerst toch ook even bij jou stilstaan?
Ik heb hier Mailtjes tour voor me liggen, kun je ons ons meenemen in wat ik hier in mijn handen.
Heb Ik ben ruim 10 jaar geleden.
Ja, ja, bijna 12 alweer.
Ziek worden borstkanker gekregen.
3:14
Zelf ontdekt Toen ik met griep op bed lag.
Heel ja, heel stom toevallig dat ik dacht, Oh, daar dan lig je daar toch.
Ik kan wel eens mijn borsten controleren en toen voelde ik iets in mijn borsten.
Wat ik dacht van nou, dat zal wel meevallen, dus Ik ga maandag weer naar de dokter maar eens naar de dokter.
3:30
En dan vraag ik van, oh ja, Ik heb ook nog iets anders, Maar dat was toch?
Ja was toch anders dan Ik had gedacht dat het eigenlijk niks zou zijn, werd wel een beetje een rollercoaster waar je dan in terecht komt.
Een beetje een beetje veel.
Op bed met griep en dan vind je knobbeltje.
3:45
Dat is denk ik al wel even schrikken.
Denk je?
Nee, het zal wel niet.
Nee, niet niet zo doen denken positief blijven, dat ben ik van nature.
Ik ben van nature ben ik een positief iemand.
Ja.
Dan ga je naar de huisarts en was die wel meteen serieus?
4:01
Die zei toch oh jee ja, nee toch maar eens Laten kijken en weet je waar ik een afspraak?
En toen zei, nee, ik zal even een afspraak voor jou maken.
En toen dacht ik al meteen van oeh, dat voelt al niet zo goed.
Maakt teveel haast.
Als Mensen meteen voor je klaar staan Mensen artsen, dan is het vaak geen goed teken.
4:18
Nee, Het is fijn Als je het meteen terecht kunt om die onzekerheid weg te halen.
Maar ja, dat voelt al meteen eigenlijk niet zo goed.
Nee.
Kwam er toen achter dat het borstkanker was.
Ik moest eigenlijk meteen door naar het ziekenhuis en weg te mammografie gemaakt en toen ook een punctie afgenomen ECHO.
4:35
En toen zag ik aan de arts van die de Punctie nam en het de mammografie en de ECHO maakte dat het foute boel was.
Dat zag ik al meteen.
Hij zei, Nou, moet je even wachten en dan ga je mag je straks terug naar de arts en, Maar ik zag.
Ik voelde al meteen aan.
Nee, Dit is, Dit is niet goed.
En toen werd ik een uurtje later binnengeroepen bij de bij de arts en toen werd het bevestigd dat het foute boel was.
4:57
Ja, ja.
Mevrouw borstkanker.
Ja, wat krijg je dan te horen?
Wat deed die boodschap, weet je wel?
Dan wordt de grond onder je voeten weggeveegd.
Wel Dat is al een klap in.
Ja, niet Alleen in je gezicht, maar gewoon een mokerslag.
5:13
Wel ja Alleen naartoe.
Gegaan.
Ik was gelukkig met mijn huidige man toen daar wat heel fijn was, ja.
Hoeveel tijd heb je daarna om daar aan te wennen?
Dan ga je naar huis en dan krijg je ook te horen.
Van over een week kom je terug en dan gaan we het behandelplan opzetten, maar je weet ook nog niet in hoeverre en dat vond ik achteraf een van de vervelendste periodes.
5:38
Die onzekerheid van Dat is een heel week.
Zit je in je hoofd is het een ballenbak waar je alles uitgooit van dat zal wel niet.
Dat zal wel wel over zus of zo ja, Dat is echt wel onzekerheid.
Kun je niks mee hè?
Onzekerheid kun je niks mee leidt tot niks.
Je hebt een een.
5:54
Je hebt wel het matige bericht.
Een matige is eigenlijk de statement.
Je hebt het hele slechte bericht dat je ziek bent, maar je weet nog niet hoe erg.
Of niet en.
Dat en die onzekerheid op dat moment.
Gewoon en behandelingen behandelingen krijg ik.
Mocht ik heel zieker van word ik kaal word ik ja, je weet het niet, mag ik blijven leven?
6:14
Dat wist ik ook niet.
Weet je nog dat je in die week gedaan hebt?
Ik heb heel veel afleiding gezocht toen of Mensen gaven mij ook afleiding.
Ik heb afleiding gekregen van familie en van mijn vriendinnen die me ergens met haar toenamen.
En ik vond het heel erg van dat mijn kinderen waren toen nog heel jong.
Ja, ze zijn nog jong, maar toen extreem jong zat hem in een ja mooie jonge jaren.
6:33
In 1921 waren ze toen, dus dat kan ik nog herinneren.
Dat vond ik een van de lastige dingen van jeetje.
Mijn moeder is ziek en ik nam die onzekerheid.
Ja, die legde ik ook bij hen weg.
En ja, dat vond ik heel jammer, vond ik heel stom.
Ja, heel sneu.
Omdat je.
6:49
Ik ga het nu zelf invullen met mijn verbeteren, maar Omdat je ook in conflict komt met de rol die je op dat moment als moeder zijn voor je kinderen en veilige haven.
Maar je bent ook echt zelf gewoon helemaal shaken en en Je kunt dat even niet doen.
7:06
Vol ook niet helemaal goed uitoefenen dan en maar je bent ook niet zeker van je eigen toekomst, dus ook van zie ik mijn kinderen wel opgroeien.
Verder opgroeien en eerst wat ik ook zei, weet ik wel wat van jeetje, Ik wil nog oma worden, Ik wil zo.
Ik wilde zo graag oma worden en dat ben ik inmiddels, dus Dat is echt een groot ga ik dom.
7:23
Dus Dat was al een van mijn dromen die Ik wil ooit wilde horen.
Ja ja.
Hoe zag jouw behandeling er uit?
Ik kreeg eerst een operatie.
De tumor werd verwijderd.
Daar kwam ik redelijk doorheen en zelfs ja toen.
Bleef ik ook mijn grote hobby uitoefenen.
7:38
Fietsen wielrennen iedere zondagochtend en nog vaak In de week woensdag of zo met mijn fietsclub die de toertocht te rijden.
Toen kreeg ik de bestralingen.
Dat is allemaal In de zomer.
Het mijn proces april zich af van april tot en met november en Dat is precies in het wielerseizoen.
7:56
Dus meteen had ik ook al zoiets.
Ja, oké, Ik ga, Ik ga dit als een toer zien van ik noem het ook meteen mijn toer, Ik ga het emoties hakken, dan moet je ook Als je een een toertocht gaat fietsen of je gaat een berg beklimmen.
Dan moet je je toch ja je je mindset ook veranderen van Ik ga het emoties hakken en Dat was meteen ook mijn idee van dat dat ga ik in mijn hoofd ook zo doen.
8:18
Dus toen kreeg ik bestralingen dan.
Het was met bestraling laag en dan een week later zou ik de chemo ingaan en Toen ik met de bestraling klaar was was onze jaarlijkse tijdrit van onze fietsvereniging.
Die mocht ik toen winnen.
Ja, Dat was zo onwerkelijk.
Toen stond ik op het hoogste podium en toen jeetje, ik voelde me echt wel sterk om die chemo's in te gaan.
8:37
Dat was wel heel bijzonder.
Ja ja en Ik had ook wel Toen ik.
Aan die wedstrijd bezig was, had ik echt die die die woorden van Lance Armstrong in mijn hoofd van op bedenk van probeer de kanker niet in te halen en Ik denk dat ik achteraf Daarom zo hard gefietst heb, want Ik had het idee dat hij achter mij aan zat en ik moest zo hard mogelijk rijden om ja, die kanker mij niet in te Laten halen.
8:58
Dat was echt een heel gek idee.
De operatie gehad?
Hij had bestralingen gehad en neem ons dan even mee, want Als ik aan bestralingen denk, dan denk ik niet gelijk aan nou, daarna ga ik nog even lekker fietsen.
Nee, nee, de bestraling hakt het er ook best wel in.
9:15
Dat was ook best wel een dingetje.
Echt wel?
Ja, Ik ga gewoon.
Gewoon die.
Tijdrit rijden.
Bekijk het maar, ik dacht, ik vraag het wel even aan mijn artsen hun daar tegenover staan en die zeiden van ja, als jij je goed voelt, dan ik zou zeggen, probeer het.
Ik dacht, Ik kan ook aan de kant gaan staan Als we Als ik Iedereen aan gaan moedigen van hè om Iedereen aan te moedigen om zwart mogelijk te fietsen?
9:36
Maar ik kan het ook zelf gaan proberen.
En de artsen zeiden, zei Nou, Als je het wil, gewoon doen, Ja, Dat was wel een van.
Mooie momenten uit het in het ziekteproces ook ja, in die wedstrijd dan te mogen winnen en ik praat liever niet over winnen, hoor, want kanker heb is niet vergelijken met winnen of verliezen, want dat dat nee dus geen wedstrijd.
9:56
Nee.
Geen wedstrijd, maar dit.
Was een positieve ervaring.
Dit was actieve ervaring?
Ja.
Het fietsen is belangrijk voor.
Ja, Dat is, Dat is wel mijn redding geweest dat die fiets.
Denk ik dan ook al van.
Heeft om mentaal aan te kunnen vallen.
10:14
Moment een, heb jij ook gezegd, Ik ga dit Als de Tour in stukjes hakken en beschouwen en na de bestraling heb ik zelfs nog op tijdrit eruit gegooid die je mocht het winnen.
Hoe heeft het?
Hoe heeft het fietsen jou er doorheen gebracht?
10:30
Ja, mentaal werd ik daar ook, voelde ik me daardoor sterkt.
Ja, Dat is altijd wel een.
Ja, vanaf mijn 10e heb Ik denk ik altijd gezwommen.
Best intensief op 3, 4 keer erin per week in het zwembad en toen vanaf mijn. 19e denk Ik ben ik gaan wielrennen en toen heb ik ook denk ik ja ja of 6 7 triatlon gedaan ja op recreatief vlak hoor gewoon helemaal ja, maar ook weer in mijn wedstrijden dan wel, maar lopen wel altijd minst onderdeel.
10:55
Ik ja, het fietste ik Als het liefste dus eigenlijk mijn hoofd sportactiviteit werd In de loop der jaren het fietsen en zwemmen doe ik ook nog wel, maar mindere mate ja, je hebt maar 7 dagen In de week dus en Maar het fietsen ja, Dat is wel iets wat ik heel graag doe, dus zou je al dat ik heel veel.
11:13
Kracht uit ook mentaal om dat om een zingen ze in het verzet en ik merk ook altijd Als je lekker hard gefietst hebt of of of gewoon lekker je fiets hebt je brein mocht er weer lekker fris van, hoe voelt het altijd?
Ja, Maar ik merkte wel, want toen was maar even verder op te gaan en toen ben ik de chemokuren in gegaan en toen merkte ik dat die de de kracht in het fietsen dat werd met met de met de kuur.
11:36
Ik heb 6 hemel kuren gehad, werd minder, ik zag het echt die treetjes die gingen echt naar beneden die gingen, die ging steeds weer verder afzakken.
Lijkt me helemaal voorstellen, hè, die chemo's kun je als heel kort meenemen hoe hoe dat eruit zag en en Misschien nog wat ik waar ik dus hier heb naar ben van.
11:53
Je hebt een soort van totaalpakket wat je kunnen krijgen.
Volgens mij borstamputatie is het dan ook een optie.
Hoe zijn ze uiteindelijk tot het pakketje gekomen wat jij?
We hebben gelukkig een borstbesparende operatie ondergaan.
12:10
Ze hebben eigenlijk een taartpunt uit mijn borst gehaald en moet ik zeggen, hebben ze heel netjes gedaan?
Die chirurg, die dank ik nog altijd dat hij dat zo netjes heeft gedaan.
Toen 21 bestralingen en 6 chemokuren.
Ja, en die chemokuren het laatste stukje van die hele toer.
12:26
Ja, wat vond ik echt zo verschrikkelijk vond ik echt verschrikkelijk.
Ja ja, Ik was, Ik was heel ziek van Van al al ja In de een iets minder Als de ander, maar over het algemeen van alle 6 echt heel ziek tot de vierde.
Volgens mij was ik echt heel heel ziek, toen ben ik ook.
Wel even opgenomen in het ziekenhuis, want bij mij was het chemokuur gewoon een dagopname en dan mocht je weer naar huis, Maar de vierde was ik heel ziek was ik aan het uitdrogen en raakte ik op mijn stem kwijt.
12:50
Een week lang heel veel ja overgeven.
En ja, dat kun je eigenlijk niet uitleggen hoe ziek je dan went?
Nee, nee.
Was het daarna klaar.
Toen was het klaar.
Ja, Dat was het behandeltraject, ja.
Ben je vrij snel daarna dit boek gaan schrijven, of heb je dat?
13:07
Ik kreeg de opmerkingen van sommige Mensen uit mijn omgeving.
Ik heb best een druk, sociaal netwerk en leven.
Gelukkig vroeg me wel bij voorrecht.
En toen dacht ik het begin van Toen ik ziek was.
Ja, hoe moet ik dat nu gaan doen?
Ik moet wel rust In de tent brengen.
Ik wil de aandacht op mezelf en op mijn gezin vooral Alleen richten, dus toen dacht ik, Het was nog niet In de tijd van bloggen en vloggen en dan ga ik maar iedere week of twee weken een e mail naar Iedereen.
13:31
En toen kreeg ik later, Toen ik klaar was met de behandelingen als reactie soms van Mensen van het klinkt heel gek, Maar ik vond het gewoon jammer dat dat je berichtjes niet meer kwamen toen je beter was.
Je moet hier iets mee gaan doen, Omdat dan het op een positieve manier was.
En toen dacht ik, ja, dat doet het al best.
13:47
Een aantal keren hoort al, dacht ik ja, Misschien moet ik dan Misschien toch echt iets mee gaan doen en toen ben ik na het traject, ja, dan moet.
Je moet het eerst verwerken dat je het allemaal bent ondergaan en toen vooral het mooie bericht, ja, dat ik weer beter was, daar was het.
Ja het geweldigste bericht Natuurlijk, maar toen moest ik weer op gaan krabbelen Omdat ik echt ja je het voelt alsof je als een ei bent afgepeld hè, zo zo kan ik het denk ik wel best best omschrijven en je bent weer helemaal tot die kern, maar Je moet je jezelf je leven, je je lichaam, je mind je, alles moet je weer op gaan bouwen.
14:21
Had je dat verwacht?
Nee, nee, Ik ben zo iemand toen aan het begin van mijn chemokuur en ook van die operatie In de bestralingen van Oh, dat doe ik wel eventjes.
Dat is mijn karakter wel een beetje van.
Oh ja, oh ja, oké, daar kan ik wel even doen.
Niet een beetje te enthousiast ingaan ja enthousiast In de chemokuur.
14:38
Dat klinkt een beetje gek, maar dus chemo dacht ik ook nou, dat gaan we even doen hè?
Ja, 6 keer oké, Maar dat viel toch wel heel hard echt tegen.
Ja ja.
Echt past bij de chemo's kwamen we daarachter dan het dan het best wel pittig.
Dat het best wel pittig was en Als je niet alles In de hand hebt.
14:56
Achteraf dat zeg je eigenlijk ook al van.
Ja, Ik had niet verwacht dat dat daar een behoefte zou ontstaan aan verwerking.
Even rust pakken.
Dat moest je heel veel rust, ja?
Ja, want je idee was waarschijnlijk Als ik je zo hoor praten.
15:12
Nou, dan gaan we gewoon weer verder met wat we aan het doen.
Hoeveel tijd of hoeveel ja vervelende momenten had je nodig om te beseffen?
Nee, wacht even, ik moet hier wel echt even wat mee doen.
Met met mijn lijf, bedoel je of met een.
Of mentaal dus hoe snel nou de behandeling kwam je erachter, hé, wacht even, Ik heb wel degelijk hier wat mee te doen.
15:34
Nou, ik moest In de begin stadium naar mijn naar mijn periode van behandeling moest ik wel veel rusten.
Dat was echt wel een ding.
Ik ben altijd wel een beetje geweest voor alles uit het leven te halen.
Ik was altijd best wel gulzig in het leven.
Ik wilde wel veel dingen meemaken en niks missen dus dan dacht ik, ja, slapen doen we, dat doen we wel in een volgend leven hoor van Maar ik sliep, sliep altijd best wel tekort te laat, dan ben je te avond Mensen, dan wil toch te vroeg op en dus Ik ben ook wel veel beter gaan slapen, veel beter naar mijn lichaam gaan luisteren toen niet niet te stoel, vooral niet te stoer willen doen, gewoon toegeven.
16:07
Corina slapen goed eten tijdje rust pakken toch wel veel om even het scherm te blijven versnellingen minder gaan draaien?
Ja, We gaan ja ja, die tandwieltjes moesten wel eventjes bij gezet worden bij mij in het leven.
Ja.
16:23
Van gaan maken met met wat rustiger tempo.
Ja, en Dat was wel even wennen.
Wat heeft je geholpen om om dat toch te doen, want het klinkt alsof het nietje natuur was.
Ik moest, ik moest wel, ik.
Ik heb goed naar mezelf geluisterd.
16:38
Mezelf regelmatig op toegesproken van luister eens goed naar jezelf.
Probeer een even even rustig wat stappen terug doen en het heeft me wel veranderd als persoon, weet je wel, Ik ben nog wel wel mezelf, maar toch wel rustiger in het leven staan.
Ja ja.
16:54
We gaan een een harde links afslaan en dus dus we hopen We gaan niet helemaal gewoon logisch alles achter elkaar zetten.
Dus we hopen een beetje doorheen.
Vandaag de dag.
Is er een nazorg platform kanjer.
Ben er achtergekomen toen dat er heel veel nazorg is in Nederland, maar waar waar begin je?
17:14
Het is Het is er allemaal wel, Maar ik moet echt zoeken en dat kan op heel veel verschillende vlakken zijn en toen ben ik met het idee is bij mij in mijn hoofd ontstaan om alles wat Er is op het gebied van nazorg bij elkaar te gaan brengen.
Ja.
Dat is een platform geworden.
Ja, kanjer.
17:30
Kanjer.
Punt NL kun je ons meenemen in in wat wat kan je allemaal is allemaal heeft en allemaal doet.
Kan je eens een een platform dan een website waar alles is op verzameld, gaat horen van het zoiets van nazorg wat Er is in Nederland.
17:47
Daarnaast zijn we ook een Academy aan het bouwen om We hebben 6 pijlers op het platform.
Dat is fysiek en uiterlijk mentale ontwikkeling, werk en financiën, voeding, beweging en ontspanning en sociale omgeving.
En dan daar zit dan, ja, kunnen heel veel andere subgroepjes allemaal onder vallen, want dat zijn eigenlijk 6 pijlers.
18:08
Nou, We gaan mee gaan proberen om ja al die behoeften van Mensen te gaan invullen.
Want ja, nazorg is heel breed en voor Iedereen is nazorg anders waar ik behoefte aan heb, dan hoef jij geen behoefte aan te hebben of andersom.
We gaan proberen om met kanjer een op een coaching ontmoetingen, live events, online begeleiding met een magazine hebben we een kanjer magazine, maar vooral ook op een positieve manier.
18:34
Dat is eigenlijk ja, in het kort het verhaal.
Het wordt een nieuwe lifestyle heb ik ontdekt van Als je beter bent.
Na de behandelingen Als je uit de behandelingen komt.
Van ja, Je moet jezelf opnieuw gaan ontdekken daar.
Ja willen we handvatten voor gaan bieden om die manier voor jezelf uit te gaan vinden.
18:51
Dat kun je eigenlijk Alleen maar zelf uitvinden, ja.
Ja dat dat dat laatste resoneert wel bij mij.
Ja, dat herken jij ook wel?
Ik herken dat heel erg en kijk de eerste keer dat ik ziek was.
Het was ik 15.
Ja dat vertel.
Je nou zo op mijn 16e was ik beter goed, dan zit je midden in je puberteit, dus Ik weet dat in die tijd zijn mij wel zeilkampen aangeboden en.
19:14
Andere uitjes, Maar dat zag ik echt niet zitten. 4 5 jaar later was ik daar wel veel meer aan toe, maar dacht ik ook, ja, waar begin ik en wat ik de eerste keer niet wist is dat er een moment gaat komen na je ziek zijn dat je er iets mee wil doen en soms duurt het wat langer voor dat moment Er is en soms gaat het heel snel, Maar dat moment gaat komen.
19:36
Ja, en op dat moment is het heel lastig om in die jungle van informatie te vinden wat bij jou paste wat jij nodig hebt en wat jij zoekt.
Ik denk dat 1 1 1 platform als keyer maar dan wel had kunnen helpen om in ieder geval juist een beetje een soort overzicht te geven.
19:55
Van Dit is er allemaal.
Je hoeft niks te kiezen, maar Dit is er, want dat Dat is dan met het zeilkamp wat me aangeboden werd.
Dat was wel redelijk gericht.
Wat er wel niet van je heb je zelf je heb je zeilkamp.
Ik zit niet graag op een zeilboot, zeker niet met andere kale Mensen, maar wat ga ik daar doen?
20:13
En voor jou voelt het niet goed en voor iemand anders Misschien weer wel.
Ja.
Is dat ook de waar waar dit initiatief van Van door ontstaan is Omdat jij zelf ook merkte van ja, waar waar moet ik beginnen?
Nou, Het is ook een beetje ontstaan.
Ik heb het boekje nieuwtjes toe, dus geschreven en daar ben ik mee naar het Verbeeten instituut gestapt en God Dit is het plan.
20:35
Ik wil graag dit boekje schenken aan het verbeteren instituut ben ik met verbeterde instituut rond tafel gaan zitten te hebben.
De verbeeten Challenge, een fietstocht opgericht die gaat van Breda naar Tilburg, Den Bosch en weer terug.
En wie staat nog steeds?
Ja, die heb ik mee opgericht, dat ben ik altijd wel een beetje trots op.
Ja, dat mag en mag iedere ieder jaar geld opgehaald voor instituut verbeeten in Brabant.
20:54
Toen ben ik ook bij betrokken graag bij het project zwarte gat na kanker met Tilburg University en Tranzo en toen begon bij mijn idee steeds meer te borrelen, want het ging ook over de nazorg naar kanker.
Waarom is er nog geen platform in Nederland waar alles samenkomt op de fiets van nazorg?
21:12
Nou kanker ja, van toen is bij mij dat idee ontstaan met een blocnote op je nachtkastje en Als je dan ergens aan dacht van zo zo zo.
Dus van Van lieverlee een hele kleine stapjes is dat idee geboren, ja.
Kun je ons meenemen in wat het zwarte gat na kanker is?
21:30
Het zwarte gat na kanker dat wat ik over mezelf gaat, maar ook heel van anderen terug hoor, je bent beter en dan denk je nou, oké, Je hebt op de grond flink op de grond gelegen en nu gaan we weer opstaan en nu gaan we mee verder waar we gebleven waren.
Maar ja, zo zo werkt het niet en dan ben je, want ja, Ik heb al die die behandelingen doorstaan en dit dit kan ik zelf nu ook wel dat dat hoor ik bij ons best vaak terug.
21:52
Ja schilder.
En twee keer zelfs twee keer schuldig biertje, maar ook twee keer schuldig, gaat deze deze valkuil.
En het ja, daar zijn ook weer een keer in een zijstraatje het grappige bij mij is.
Ik dacht dat ook letterlijk, Maar ik ben 5 keer denk ik gevallen aan met met fietsen met wielrennen, sleutelbeen gebroken, 1 keer 1, 1 arm verbrijzeld en dan In de sportschool leed ik uit hoeveel stukjes zeep mijn pols gebroken.
22:22
Toen weer een keer was het in in een saunacomplex uitgegleden.
Mijn mijn vinger gebroken ging veel te snel, ik ging veel te snel, Ik wilde allemaal zo graag.
En dat hoor ik ook best wel terug.
Ze patiënten van die willen allemaal te snel en dan wil je toch iedere keer op je op gewezen van ho en je wilt het allemaal zelf proberen.
22:41
Maar toen hij het aan een tijdje dacht ik, moet ik ook eens geen hulp gaan zoeken, want ja, Ik denk dat je het allemaal zelf wel kunt, Maar dat ja lukt je niet.
En dan denk ik dat dat toch een beetje van Van mij denk ik Misschien wel van heel veel andere.
Met mij denk ik ook wel een soort trots is van nou dit heb ik over, dit heb ik gefixt, ga ik het dit dit periode daarna, daar ga ik ook nog wel fixen, Maar het valt toch best wel vies tegen.
23:04
Ja ja.
Het zwarte gat.
Het zwarte gat ja ja ja, en dan je krijgt heel veel aandacht tijdens je ziekte ook.
En dan oh, je bent weer beter.
Oh ja, fijn feliciteert.
Ja, Natuurlijk is Het is fantastisch dat je weer beter bent, maar dan dan begint, dan begint het echte beter worden pas.
23:19
Ja, daar zat ook een vraag van mij, dus dat herken ik ik aan alles wat je zegt overigens.
Ik herken ook dat zowel ik als mijn hele omgeving naar het ziek zijn.
Denkt nou mooi, dan kunnen we weer door gewoon waar we gebleven.
23:36
En, Dat is een niet waar, maar twee best wel lastig uitleggen aan je omgeving.
Niet je direct fami.
Die die daar ook bij is en die in zekere zin zelf ook in zo'n gat vallen, maar wel voor de omgeving daaromheen richten jullie je daar ook op met kanye.nl?
23:53
Dat is goeie vraag trouwens, We willen ook voor de de naasten.
Is het platform ook bedoeld om die de hulp te gaan bieden van, want daar is het niet makkelijk voor.
Dat heb ik zelf ook gemerkt, want Ik heb er zelf ook aan de andere kant gestaan dichtbij.
En Dat is best wel.
Dat is best wel moeilijk ding voor het ja voor het hele gezin dan ook weer, maar ook voor de vrienden, de familie die er omheen staan.
24:15
Hoe ga je daarmee om die na en daar is ook kunnen gaan we ook nazorg voor bieden?
Ja.
Maar deze heb je zelf ingeleid.
Je bent niet Alleen ex kankerpatiënt, je hebt ook een kankergeval in je echt naaste omgeving meegemaakt.
Kun je daar Zonder dat we op details in hoeven gaan omwille van de persoon om wie Het gaat.
24:34
Maar kun je ons kort meenemen in wat er ex man gebeurd is en en wat dat met je met jou gedaan heeft?
Ik bedoel, je hebt de ervaringen als patiënt en dan heb je in één keer de ervaring ook als.
Direct naast.
En, Ik ben 5 jaar geleden in goede harmonie scheiden van de vader van mijn kinderen.
24:52
Zelfs zo goed dat we bij de bij de geen advocaat.
Of weet ik wat voor nodig bij de Mediator elkaar beloofd hebben.
Als je Als je gaat trouwen, dan beloof je elkaar wat, maar wij het ook gedaan.
Toen gingen scheiden van als er iets is, want dan zijn we er voor elkaar en elkaar zelfs nog een high five gegeven bij de mediator van ja, een belofte en toen bizar, maar waar en Ik denk ja, dat kun je bijna niet geloven.
25:11
Maar een maand later belt hij mij vanuit het Erasmus MC in Rotterdam.
Ja, Het is zover, Ik denk dat je dat ik je.
Heb ik jou nodig heb, ik zit In de Erasmus en Ik ben ernstig ziek, dus Dat was ook even schakelen voor mij, want oh ja, oké, en toen ja, ben Ik was ik weer voor mijn toen inmiddels ex man, Maar dat vond ik heel heftig, vond ik heel heftig ook voor mijn kinderen weer.
25:31
Ja, dat maakt het weer mee met een vader die is was weer een heel ander verhaal.
Hij had een dubbele diagnose kanker kom ik bijna nooit voor, maar in mijn schoondochter stond op bevallen van een tweeling die veel te vroeg kwamen, dus Dat was een heftige periode.
Het was best een heftige periode.
Ja ja, voor voor hem.
25:48
Voor mijn kinderen, voor mijn schoondochters.
Ja.
Heb je daar bewust met elkaar, dus ook over gesproken van, hoe gaan we dit doen?
Het lijkt me een complexe situatie en dan ben ik ook weer een understatement.
Het maken ons echt een fucking complexe situatie waar je in zit.
26:03
Heb je met elkaar gesproken over We gaan het zo aanpakken of of heb je het maar ook weer gewoon omgaan.
Ook in die gaan we zo, hij stelde me niet voor het blok zette, maar niet voor blok.
Zeker niet.
Zeker niet, Maar ik.
Maar weet je ik?
Ik zag het als een ja, We hadden het elkaar beloofd.
En ja, wordt, ja, die moet dan ook.
26:22
Ja, kostte mij eigenlijk geen moeite, zo moet ik het zeggen.
Een wielerwedstrijd van gemaakt.
Nou, Dat was het echt niet hoor.
Het was wel heel in pot.
Nee, Het was was een was een was een oorlog coaster.
Ja was een eerste periode van dat we ook een paar keer gedacht hebben dat hij dat we hem gingen verliezen.
26:41
Dus ja.
Had je iets aan je eigen ervaring?
Maar ik probeerde dat niet te verwoorden.
Ik ging dat.
Dat merk je wel eens als Mensen heel vaak met hun eigen verhaal komen, Maar dat heb ik echt bewust.
Ging niet mijn oma toen bij mij en toen bij zus en toen nee, nee, Toen ik ging om hem ging.
26:58
In de pijn en en de ellende van zijn chemo's had gezegd van, Oh ja, ik ging zo met pijn.
Als hij het vroeg als hij het vroeg, maar niet, Het is zijn ieder ziektebeeld en ieder is anders en Iedereen voelt het anders en zal zij mij om advies vroeg dan, dan gaf hij hem dat wel, maar niet niet vanuit mijn eigen persoonlijke ervaringen.
27:20
En daar was hij toen ook bij.
Hij heeft mij toen ook altijd heel goed gesteund Toen ik ziek was.
Ja, dus Dat was hij ook bij toen ja, Maar ik vond het heel pittig om naast iemand te staan die dan eigenlijk in verhouding op dichtbij mij soms om die te steunen.
Ja, soms wist ik gewoon ook ook gewoon niet hoe, maar soms was het Alleen, Er zijn wel genoeg.
27:36
Dat dat dat ja, ja, Zonder iets te zeggen.
Kanjer.nl wat heb jij het meest gemist in die pijp?
Nu twee keer meegemaakt, want jouw ex man heeft het gelukkig overleefd en is ook kankervrij op dit moment.
Je hebt zelf Natuurlijk bij jezelf die nazorg periode meegemaakt.
27:54
Je hebt bij ex man ook die nazorg periode meegemaakt.
Wat heb je het meest gemist, nazorg?
Persoonlijke aandacht toch wel?
Ja, dat het Als je ziek bent, dan wil je door Iedereen geholpen en ondersteund en dan ben je beter en dan moet je toch eigenlijk weer zelf doen.
28:12
Ja ga je toch die die die die onderdeel die jij mist.
Dan ga je dan toch wel hulp bij.
Zoeken, hoe helpt kanjer, zodra ik met met dat stukje.
Ja net ik zeg, Het is nu nog een een bron van informatie, eigenlijk de website ja die je erop kunt vinden, Maar de bedoeling is om dat straks patiënten als ze uit de behandelingen komen dat we die aan het handje mee gaan nemen.
28:33
Dus als ze uit het ziekenhuis komen, dan kun je dat kanjer.nl en dan krijg je daar een traject met kanjer ja de de de nazorg waar jij behoefte aan hebt.
Dat je dat die dan geboden kan worden door de Academy of net ik zeg door online door een op een begeleiding door events die We gaan organiseren door retreats die We gaan organiseren door ja, Misschien een boottocht of Ik kan wel varen.
29:00
Snap je wat ik?
Bedoel.
Dus Er zijn heel veel issues Als je ja ook een andere op een ander vlak, bijvoorbeeld waar weinig over gesproken wordt, bijvoorbeeld seksualiteit naar kanker.
Dat is ook een ding.
Waar vindt er maar eens iets over terug?
Hoeft er bijna niks van en ook heb ik ook gemerkt.
Ga eens naar een bijeenkomst waar over nazorg zijn bijna allemaal vrouwen.
29:18
Mannen die zijn er toch heel terughoudend in ons nazorg dus zoeken.
Ja en daar snijdt wel een waarheid aan en ik, Ik kan het beamen met mijn luistercijfers.
Ja, uiteindelijk is Ik denk. 50% is tussen de 45 en 65 jaar oud en nou per aflevering verschilt te klein beetje, maar Laten we zeggen, 70 75% van mijn luisteraars zijn vrouw.
29:44
Dat zal ik ook een beetje verwacht, ja?
Ja ook het vinden van gasten, dus Ik heb een soort omgekeerde diversiteit en inclusie probleem, het vinden van mannelijke gasten best wel lastig.
Ik vind helemaal begrijpen.
Vrouwen staan daar heel erg voor open, Waarom, hoe, Waarom, Waarom is dat denk je?
30:02
Mannen zijn heel, heel praktisch, denk ik ook van ja, oké, Dat was klaar en dan gaan we.
Dan gaan we ook weer door.
En dan dat toch Misschien moeilijker uiten en moet ik het zeggen van ja, op zich groot houden daarin.
Ja, dan gaan we door zoals we begonnen zijn met het toch stiekem niet niet, ook ook niet lukt, maar wel.
30:23
Het stappenplan van A naar z gedaan, dan kan weer door naar het volgende.
Is wel een beetje een taboe, denk ik wel, want mannen of taboe.
Misschien hebben ze wel behoefte aan, want niet toch niet altijd vooruit heeft voorkomen.
Dat ons zeg je dat dierlijk oerbrein van Van onze en dan bedoel ik ons als man gewoon niet zo ontwikkeld is om om heel erg veel aandacht en tijd te hebben voor de emoties die daar ook zijn en de verwerking die je nodig hebt.
30:55
Dus de de daarvan is dus letterlijk ook.
En dat gesprek had ik ook met iemand anders.
Ja, wat is het stappenplan om van hier naar beter te gaan?
En zelfs Als het om mentale gezondheid gaat en dan lukt het nog wel om te erkennen dat er wat moet gebeuren.
31:11
Maar dat is toch de eerste reactie daarna ook weer.
Wat is het stappenplan om van hier naar?
Praktische.
Dus lekker aan de slag gaan?
Die die reedschap skikoffer van dat dat zijn, typeert mannen wel een beetje, hè?
Van dat gaan we even fixen dat gaan we repareren.
31:29
En ja, dan zijn we weer oké.
Klaar beter ja.
Nazorg platform wel heel lekker waarin je hè, dus ik vanuit.
Mijn anoniem anoniem.
Ik kan gewoon hulp gaan, socialiseert vinden wat ik zoek.
31:45
Doe ik vaak met het met het platform een masterclass gaan volgen of een webinar met allerlei experts die op het platform staan om daarmee aan de slag te gaan.
Dus dat kun je kun je je eigen omgeving thuis.
Dat is Dat is het voordeel van het platform.
Daar hoef je niet voor de deur uit.
Je kunt ja gaan volgen wat je wil op allerlei gebied, ja hè, ja, daar had ik.
32:07
Daar had ik zelf ook behoefte aan, kon ik ja, Omdat online thuis te volgen.
Kun je ons meenemen In de reis die je met kanjer aan het maken bent.
En Misschien zelfs ook afhankelijk van hoe kwetsbaar je durft te zijn over de de weg die je tot nu toe afgelegd hebt.
32:23
Tenminste, Ik kan me voorstellen dat het niet Alleen maar hier is skyr punt N.
L totaal niet totaal niet.
Nee, Ik ben er in mijn hoofd.
Het is 7 jaar geleden ontstaan, hè?
Bij mij 7 jaar geleden en Dat is een hele reis geweest.
Al ja, Het is lange adem hebben. 7 jaar geleden ja, wat was jij toen aan het doen en en tenminste kwam je vanuit ander werk of of.
32:45
Ik heb.
Heel iets anders gedaan in het verleden en Ik had 1 1, 1 planten op productiebedrijf met planten.
Als ik mede eigenaar van Dat is heel iets anders, hè?
Als ik mede eigenaar van ja toen toen ziek werd, ben ik daar ook uitgestapt, dus toen heb ik een jaar eigenlijk bijna niks gedaan om zelf weer een beetje op de rit te krijgen en opleiding gevolgd als lifecoach.
33:07
En daar heb ik mezelf wel een beetje mee op de rit gekregen.
Sociale psychologie heb ik toen gedaan, maar ook veel ja gerust en een boekje geschreven en Dat was ook een soort therapie voor mij om het te verwerken.
Want Laten we eerlijk zijn, het hebben gehad van kan van Van kanker zie ik ook altijd als een soort van trauma.
33:26
Nou dus wat ik erken en herken ook is het schrijf van je verhaal wat ik op dit moment aan het afronden ben en Ik denk dat dat ook de reden is, dat kan ik patiënt zoveel boeken schrijven.
Want heel veel.
Ja.
33:42
En, Het gaat niet zozeer om of dat boek verkocht wordt of veel gelezen wordt.
Het gaat erom dat je een soort van herprogrammering hebt van wat er toen gebeurd is.
Dus bij mij.
In eerste instantie was het al ja, Ik weet eigenlijk niet eens wat er gebeurd is.
33:59
Ik ben ook stukjes kwijt.
Nou ja stukjes kwijt ook uiteraard, Maar ik ben ook, ik bedoel, bij elke dag stuk is kwijt.
Dat is toch ook een beetje als menselijk brein, denk ik.
Je weet dan wat heb je gisteren gegeten dan?
Ruimte ja, nee, maar sommige dingen.
34:18
Sommige dingen hoef je niet te onthouden.
Alleen voordat ik voor het eerst mijn verhaal geschreven had, wist ik gewoon niet meer wanneer wat precies gebeurd was, dus Het was gewoon een zooitje.
Het was een zooitje in mijn hoofd en ook daardoor mijn emoties.
34:34
Daaromheen waren ook eens zoiets en waar het schrijven me in geholpen heeft heeft in is in het ordenen van dat verhaal het op een rijtje zetten.
Kunnen reproduceren en en daar ja constant mee bezig zijn.
En sterker nog, de verwerking zit hem deze keer in dat ik niet dat ik de waarheid verander, maar in het ophalen van Van de herinneringen zitten al alweer nuances ten opzichte van hoe ik het toen daar keek, hoe ik er nu naar.
35:03
Kijk.
En door dat te doen door door de nieuwe nuances daarin te stoppen.
Ja, veranderen verandert smaak van Van die ervaring ook.
En je krijgt het meer van bovenaf dan dus dan werk je het ook en dan stopt het meer in.
Ja, ik hou niet van hokjes, maar je stopt het wel een beetje in hokjes in je hoofd.
35:24
En voor mij dus ook echt het gebeurd, hè?
Dus ik Ik ben de afgelopen jaar vooral 's avonds aan het schrijven.
Dan zet ik een zielig muziekje op.
De weet ik ook gewoon.
Ergens ga ik in tranen uitbarst en Dat is oké en ik hoef ook niet getroost te worden.
35:40
Ik wil gewoon dan ook even Alleen zijn met verdriet, Het is het, is eruit.
Het is voelt goed om om te doen en het geheel is heel erg helend en Ik denk dat.
Dat dat de reden is dat het goed is en dat het zoveel gebeurt om je verhaal te schrijven.
35:58
Dat denk ik ook, ik zou het Iedereen aanraden, eigenlijk om dit verhaal na.
En bij dit was de aanleiding van dat jij aan het vertellen was over jouw verhaal en Dat was naar aanleiding van een vraag die ik stelde, ik zit te denken, wat was mijn vraag of ik.
Weet wie zit hier altijd met een chemo brein, denk ik dat ze.
36:18
Ouder worden en de halve verschil dat die gooi ik.
Maak de naam immer.
Ja, het ging ook over het ontstaan en de reis die je.
Maakt kanjers?
Ja, dat waren dat, Dat was de.
Vraag ja, dus je vertelde over je tussen jaar.
36:35
Je bent gestopt met de plant je hebt je hebt behandeling.
Daarna heb je dat verhaal geschreven, dat Dat is waar we.
En toen heb ik met ja zelf wat opleidingen te volgen.
Mezelf op de op de rails gekregen, zo zo, daar ging het eigenlijk over.
Toen ben ik eigenlijk heel simpel werk gaan doen.
36:52
Ben ik als gastvrouw bij hun.
Een vergaderlocatie gaan werken.
Wat ja ook wel rust bracht.
Tussentijds heb ik aan kanjer gewerkt om dat op te gaan zetten.
Ja, dat in dat dat laatste geeft men ook ja, als gastvrouw zijn ook Natuurlijk, Maar het ondernemerschap zit altijd wel een beetje in mij.
37:09
Dat heb ik met kanjer ja geprobeerd om dat vorm te geven.
Het is heel veel netwerken geweest, heel veel contacten lijntjes leggen en Dat is nog steeds en ons en steeds meer bekendheid aan geven het twee jaar geleden Het eerste magazine uitgebracht.
37:24
Het kanjer magazine.
En daar staat allerlei informatie in van of maar ook verhalen van ervaringsdeskundigen van experts en toen ook het platform gelanceerd.
Dat hebben we gelanceerd, ook door middel.
Ja, hoe kan het ook kan als door een fietstocht zijn we langs heb een fietstocht gereden door Nederland In de vorm van een hart en zijn we langs diverse ziekenhuizen gereden en daar het magazine aangeboden en want fietsen, Dat is wel de rode draad door het platform, Omdat het ook een mooi middel is om.
37:56
Je zinnen te verzetten op de fiets?
Ja, en We hebben nog heel veel plannen.
Maar ja, die liggen allemaal op de plank, maar Dit is ja.
Ik heb nu zoiets.
De basis staat van kanjer.
Ja, die zitten allemaal nog in mijn hoofd en in en.
Ook met anderen met mij, want We hebben inmiddels een mooi team.
Kan je team allemaal Mensen die ook iets graag iets willen doen, iets maatschappelijk en binnenkort, want Ik heb tot nu toe heb ik het zelf allemaal nog bekostigd en Ik heb altijd gezegd, maakt niet uit hoe het er komt.
38:21
Maar Als het er maar komt het idee en en binnenkort gaan we een stichting worden, dus dan wordt het voor ons allemaal en daar ben ik heel blij mee.
Ja, dat heb ik ook niet allemaal door mij gedragen wordt, maar dan krijgen we een bestuur en een gaan we stichting worden en dat dat voelt ook wel heel goed.
Ja ja.
Wat hoop je dat de komende jaren gaat lukken?
38:39
Maar ik ik vermoed dat het Stichting.
Stukje daar eigenlijk al antwoord op geeft.
Ik weet niet of of of er nog andere dingen in je opkomen die je hoopt dat het komende jaar gaan lukken.
Ik hoop dat ze dat ze binnen nu en 3 jaar of tot 5 jaar bekendheid krijgen.
38:54
Bij ja mag ik zeggen, alle ziekenhuizen en Als je klaar bent met de behandelingen dat ziekenhuizen dan zeggen, je bent klaar bij de behandelingen kan, ga je naar kanjer.nl kijk eens op de website en schrijf je in en daar word je verder meegenomen in het nazorgtraject.
39:10
Dat is eigenlijk mijn droom en Dat is het, is mijn levensmissie geworden om.
Ja iedere Express dient weer de beste versie van zichzelf te Laten horen na alle behandelingen en ellende die ze die hij of zij heeft meegemaakt.
Stel dat mijn mijn 15 luisteraars.
39:26
Nee, het zijn er meestal tussen de 100 en de 200.
Maar stel dat mij luisteraars iets iets zouden willen doen voor kanjer wat.
Wat zou je ze dan willen meegeven of vragen?
Dan kunnen ze Natuurlijk altijd contact met mij opnemen.
En ja, dan zouden ze door natuur kunnen worden.
39:42
Ja dus jullie zoeken gewoon?
Gewoon geld om voor?
Elkaars partners om mee Samen te werken, want Er zijn Natuurlijk heel veel.
Er is heel veel op gebied van nazorg en er zou een samenwerking in kunnen vinden, dus dat zou het mooiste zijn.
Ja, Dat is de bedoeling.
Alles samenbrengen op het gebied van nazorg ja, want Het is er ook niet dit, soms soortgelijk platform Dat is.
40:03
Het We zijn 10 jaar verder.
Ja, ruim 10 jaar.
Verder, hoe voel je je nu?
Ja, ja, Ik heb nog wel soms last van in dat kunnen denk ik met mij heel veel.
En jij zelf denk ik ook moeheid die je kan overvallen.
Echt dat je ineens moe bent en niet normaal moe, maar echt, ja, dat dat nog wel die restverschijnselen in je lijf zitten van en dan gaat echt het licht uit bij van ja, dan moet je gewoon rusten of liggen of ze gaan slapen.
40:30
Dat is wel een een dingetje.
Waar ik nog wel last van heb?
Ja, ja, maar verder gaat het gewoon heel goed, toch?
Ja, kan niet anders zeggen.
We zitten hier op een speciale plek en we bedachten. 3 dagen geleden dat dit een leuke plek was.
Ik had het niet verwacht, Maar we zitten hier in het Daniels Familiehuis.
40:47
Daniel den Hoed.
Sorry, we zitten hier het Daniel den Hoed Familiehuis in Rotterdam wat een speciale plek is, want hier overnachten familie van en kanker budget dus kankerpatiënten en familie van kankerpatiënten.
Hoe komen we hier terecht?
41:02
En dan mag je bij het begin beginnen.
Toen de vader van mijn kinderen ziek werd, werd hij opgenomen in het Erasmus MC in Rotterdam en toen heeft hij verschillende chemokuren gehad.
Verschillende, heel veel chemokuren en ook een stamceltransplantatie.
En toen ben ik de tijdje verbleven hier in het familiehuis.
41:22
Daniel den Hoed Omdat je dan toch ja was toch best een intense periode ook een paar keer op de intensive care en met een stamceltransplantatie.
En toen dacht ik, wat een mooi familiehuis is dat?
Daar kun je verblijven als naasten van Van van Mensen die in het Erasmus MC als patiënt liggen.
41:39
En Het is er bijna naast dat je dan die rust hebt om 's avonds niet in die over toeven te stappen en weer een naar huis scheiden en dan andere dag weer terug dat je dan hier gewoon naar bed kunt en je potje kunt koken hier.
Dat was echt fantastisch en toen dacht ik of was, Het is nog steeds fantastisch en toen dacht ik, als er straks wat rustiger wordt in mijn leven, dan ga ik hier vrijwilligerswerk doen.
41:59
Ja, en zo geschiedde nu het weer rustiger is in mijn leven.
Doe ik dat nu alweer een paar jaar lang in vrijwilligerswerk in in het familiehuis.
Daniel den Hoed staat naast het Erasmus en ja, prachtig huis is dat waar gasten verblijven en die altijd met een bouw binnenkomen van jeetje, wat is die mooi?
42:18
Zo kwam ik ook bidden over.
Zo kwam jij ook binnen?
Ja, en gisteren heb ik toevallig nog een dagje gewerkt hier als vrijwilliger en vrijdag.
Ja, ja, je moest toevallig in Rotterdam zijn en Ik heb dadelijk ook nog een afspraak In de buurt van Rotterdam.
En toen kwam bij mij het idee van.
42:35
Ik wil Misschien intern familiehuis Daniel de hoed afspreken en zo geschiedde.
Ja.
Zo gastvrij dat zeggen Nou, tuurlijk hebben wel ruimte.
Voor Het is een warm bad hier, hè?
Het echt ja, heel veel warme lieve Mensen.
Hoe kom ik erachter dat dit Er is?
42:53
Ja, Dat is bij mij toen ook was dat ook niet echt heel bekend.
Dat kwam de krook via via in het ziekenhuis, waar ik daar wel zo voor getipt werd, Misschien door een andere naasten van de patiënt toen.
Ja, je hebt in Nederland ook wel de Ronald McDonald huizen.
Dat is dan voor als kinderen in het ziekenhuis liggen.
43:09
Maar soms denk ik, mag best wel meer aandacht aan besteed worden.
Ja ja ja, dat het Er is en dat het zo'n mooi initiatief is.
Was jouw voorbeeld?
Mijn voorbeeld, Toen ik ziek was, bedoel je nou dat Ik heb heel veel tuin of kracht uitgehaald om mijn.
Ja, ik gebruik nu niet zo graag graag het woord ex maar en toch moet ik het nu gebruiken aan mijn ex schoonmoeder die Dat was een heel krachtige vrouw.
43:32
Ze was ook wel.
Ze is ook wel een leuke mies overleden helaas, maar zij was heel jong weduwe, ze heeft ze 4 kinderen Alleen opgevoed en ja, in die tijd was het nog niet zo dat je dan zoveel vosje.
Voor je sociale voorzieningen had dus ja 1 1, 1 krachtige vrouw was zij dus?
43:51
Dat dacht ik ook heel veel aan van goed, ja, ik moet proberen.
En ook in die tijd was het ook dat het programma is er nu nog steeds over.
Mijn lijk.
Had je toen een personage persoon je Keizer heette die en dat dat vond ik zo een.
Ik kijk altijd naar het programma en het gekke is, nu kan ik er niet meer naar kijken, maar toen had je daar een persoon jipke ijzer en dat vond ik zo een voorbeeld van zo die kracht moet ik proberen ook vast te houden die zei net de juiste dingen.
44:16
Toen ik in het behandeltraject zat, ja, dat vond ik ook wel een ja, een voorbeeld van mij om behandelingen in te gaan.
Zeg maar ja, ja, ja, met kracht, ja en jip zei altijd in die afleveringen, ik kende hem helemaal niet, hé, Dat is gek, hè.
Maar dat is net of er iemand dan toch kent.
44:31
Als we je op TV ziet van je proberen om een open mens te zijn.
Want Als je een open mens bent, dan maak je het voor een ander ook makkelijker om ermee om te gaan.
En Als je open bent dan kom kom ook dingen naar je toe en dat vond ik een heel grote wijsheid.
Ja ja dat klinkt gek, Maar ik denk nog, Ik denk nog wel eens aan hem.
44:51
Hoe kan je?
En, je hebt Keizer?
Ja.
Adviezen, welke welk advies is Eddy, zou je willen meegeven aan Mensen die aan de vooravond van hun traject staan?
Ja ook daarin wel van volg je eigen pad van, laat je niks opdringen.
45:08
Ja, Maar ik ken iemand die die zus en die zo van Iedereen wil volgt, toch zijn eigen gevoel daarin.
En Ik ben er zelf ook altijd een beetje allergisch van.
Wees van, Je moet.
Weet of Je moet dat nee, dat bepaal je eigenlijk altijd zelf nog wel blijf dicht bij jezelf en geen een traject is hetzelfde.
45:25
Geen persoon is hetzelfde.
En je ja, dat kun je eigenlijk Alleen maar zelf bepalen van wie, wie wil je dichtbij je dan op dat moment en wie of gaan die ook persoon?
Maar hoe ja Ik denk dat je voor jezelf best een.
Dat heb ik toen dan met het fietsen gehad en zelf een een modus in moet vinden hoe je daarmee omgaat in het in het traject.
45:48
Maar laat je vooral niks opdringen.
Ja overtuiging zie jij bij Mensen en professionals om je heen waarvan je denkt, ja.
Ik zie daar toch anders In de wereld van kanker.
Dat is in die 10 jaar ook wel veranderd, Maar ik heb ook wel eens het idee dat ik wel.
46:06
Misschien mag ik Misschien niet zeggen, Maar dat teveel chemo binnen heb gehad.
Dat Ik denk van was dat toen per se nodig?
Dat er ook heel veel door afgebroken is In de loop der in.
Toen kijk je In de loop der jaren bouw je wel wat meer op, Maar ik voel me wel heel afgebroken toen en afge, want ik zei over die ei helemaal afgepeld als een ei en dat vond ik wel erg, vond ik eigenlijk wel erg tuurlijk.
46:30
Ik was beter, maar was alles nodig geweest en in net ik zeggen, die 10 jaar is allemaal heel veel veranderd, hebt ook allerlei nieuwe methodes om te om te toetsen of al die chemo's nodig zijn op dat moment, dus Dat was toen wel een overtuiging dat later dacht van, is het allemaal nodig?
Geweest.
Ik denk dat het wel ook echt wel inderdaad een ontwikkeling van de afgelopen jaren is.
46:50
Waarin de hele medische wereld zich afvragen, oké, wacht, doen we niet teveel.
Precies.
Ik bedoel, neem even Als ik kijk naar 20 jaar geleden Wat ik wat ik daan aan gif door mee heb gehad.
Nou was het bij mij ook op het punt dat Het was.
Ja, We moeten wat gaan doen, want het werkt allemaal niet, dus hier heb je nog meer en nog harder Als ik nu artsen hoor praten over wat ze gaan doen, wat ze afwegen.
47:17
Bedoel veel meer?
Afgelopen denk ik ja, dus daar zie je wel een verandering optreden, dus bij mijn schildklier bijvoorbeeld.
Ik denk Als ik 10 jaar eerder was geweest, hadden ze gezegd, nou we jagen.
Het hele ding eruit, dan dan weten we in ieder geval zeker dat het.
Dat het weg is en nu maken ze veel meer de keuze en de afweging.
47:35
We kunnen het monitoren.
We halen aside weg waar het zit.
Andere zijden kunnen we Laten zitten.
Er zitten wel risico's aan, Maar we houden het In de gaten.
Ja, dus daar daar denken daar omheen lijkt wel wat verder.
Te zeggen, ja praat ik even over borstkanker, maar heb je nog de mamma print dat ze kunnen toetsen of dat het ja wat je behandeltraject of chemo's nodig zijn?
48:00
Dus dat zal zijn allemaal vooruitgang in die afgelopen 10 jaar hier hebben plaatsgevonden.
Wat heb ik nog niet gevraagd?
Ik heb eigenlijk geen Mensen verloren.
Vooral familie en vrienden zaak wel kringen zelfde gebleven.
Ook hoor je ook wel eens hè, want Mensen teleurgesteld zijn in Mensen, Maar dat heb Ik heb ik nog nooit mee bezig gehouden van.
48:20
Ik dacht van, oh, want hier heb ik nog niks gehoord, of die of zo nooit mee bezig gehouden.
Ik vond het soms Toen ik zelf ziek was.
Wel eens ja, later merk ik dan zelf weer mee.
Moeilijk voor een ander dan voor mezelf.
Ja, Het is moeilijk om mee om te gaan om iemand die ziek is, ja.
Wat wat kijk wat ik zelf gemerkt heb is de de patronen waarmee je zo een ziekteproces ingaat.
48:41
Die al lang naar voor?
Gevormd zijn Als het gaat om mijn relatie met mijn moeder, met mijn vader, met mijn zusjes, die patronen die worden waarschijnlijk versterkt en die komen onder druk te staan.
Ja, en zo kan ik me voorstellen.
En Dat is bij mij ook gebeurd dat je Mensen verliest waarvan je verwacht had.
48:59
Oh, die gaan komen.
En dat de Mensen komen waarvan je echt nooit durven dromen, dat ze dus zo vaak zouden zijn.
Ja maar ja.
Als jij zelf al heel positief ingesteld mens bent, dan ben je waarschijnlijk in dat ziekteproces ook positief.
49:15
En Als je erin gaat als knorrepot Omdat je knorrepot bent, ja, dan ga je waarschijnlijk er ook als een knorrepot uitkomen en en Dat is een beetje.
Je moet een beetje mazzel hebben met wie je bent en hoe je erin gaat.
Of, je hebt Keizer weer een voorbeeld van, Je moet open in met.
49:31
Open zijn, Dat is een goede tip die Ik kan.
Geven.
Als je het kunt dat dat kan niet Iedereen, hè?
Als je het Als je open kunt zijn naar een ander, maak je het voor een ander en word je zelf, denk ik wel makkelijker nou.
Daar gaan we mee afronden.
Dankjewel, Corina voor jouw.
49:48
Tijd TIM, heel erg bedankt.
Dat was het lieve luisteraars.
Dankjewel voor het luisteren Als je het een mooie aflevering vond, laat het me weten, dan heb je ideeën voor gasten.
Heb je ideeën voor Thema's?
Dan kun je hem op LinkedIn een berichtje sturen.
50:04
Ik heb ook een website, daar kun je hem ook vinden.
Tim schoonhoven.nl.com mag ook laat wat van je horen en tot de volgende.
Keer keer.