Toen Paulette borstkanker kreeg ontdekte ze dat de mammografie niet alle borsten en ook niet alle soorten borstkanker voldoende kan screenen.
Teveel vrouwen ontdekken borstkanker te laat en dan moet er stevig behandeld worden. Ook Paulette kreeg een stevige behandeling maar kon gelukkig genezen.
Tijdens haar ziek zijn had Paulette contact met lotgenoten, soms waren dat wel hele jonge lotgenoten. Die hebben het niet allemaal overleefd.
Er ontstond een missie: Samen met haar man en met de support van de tech wereld en onderwijsinstellingen werkt ze aan de Early Warning Scan. Daarmee kunnen borsten op een hele andere manier gescreend worden en dat kan een groot verschil maken.
Wie is Paulette, waarom doen ze dit, wat is haar eigen ervaring met borstkanker, wat is de Early Warning Scan en hoe werkt dat ding?
Verwacht veel te leren over borstkanker, quality management, hoe de mammografie werkt, waar de Early Warning Scan staat en hoe je kunt helpen om bij te dragen aan het eerder ontdekken van borstkanker bij vrouwen.
Veel luisterplezier met Paulette kreté
Hoofdstukken
0:47 - Introductie
Welkom bij Kanker Over Praten en kennismaking met Paulette Kreté
2:26 - Wie is Paulette?
65 jaar, kreeg op haar 60e borstkanker die onzichtbaar was op mammografie
3:40 - Het moment van diagnose
Net begonnen met nieuw bedrijf, half jaar moe en verkouden, toen de diagnose kwam
4:51 - De ontdekking
Maanden lang klachten, een borst die niet lekker zat, tot dat ene sibbeltje onder de douche
6:50 - Mijn kanker was anders
Een groeivorm die niet als knobbeltje groeit maar zich vertakt als een inktvisje (7-8cm gebied)
8:02 - Hoe werkt mammografie?
Uitleg bevolkingsonderzoek: van 50-75 jaar, waarom niet jonger, en wat de beperkingen zijn
10:56 - Jonge vrouwen en borstkanker
Meer dan 5000 vrouwen onder de 54 krijgen jaarlijks borstkanker, buiten het screeningsprogramma
13:17 - Symptomen die ik miste
Sinaasappelhuid, ingetrokken tepel, stugge borst: "Know Your Lemons" - wat vrouwen moeten weten
19:11 - Mijn behandeltraject
12 weken chemo, een jaar immunotherapie, gelukkig geen borstamputatie nodig
23:14 - Triple negatief: de agressiefste vorm
Uitleg over hormoongevoelig, eiwitgevoelig en triple negatief borstkanker
24:32 - Go Fit en ontmoeting met Yvonne
Sportkuur tijdens behandeling en de schokkende ontmoeting met vrouwen van 36 en 43 jaar
26:21 - De deal: behandeling of niet?
Prognose daalt van 68% naar 31%, de moeilijke keuze om chemo te ondergaan
27:55 - Het verlies van Yvonne
36 jaar, 1,5 jaar behandeld, overleden met kleine kinderen: de aanleiding voor de missie
28:40 - Tom's idee: de Early Warning Scan
Hoe Paulette's partner zijn technische kennis inzette om een oplossing te bedenken
32:27 - Hoe werkt de Early Warning Scan?
52 camera's, beweging, elasticiteit: borsten als materiaal onderzoeken zonder pijn of druk
35:29 - Waarom hebben we dit nodig?
Voor vrouwen onder 50, dense borsten, boven 75, en iedereen die pijnloze screening wil
38:04 - Stichting IYVIA en de ontwikkeling
Belangenorganisatie voor financiering, geen commercieel belang, alles voor vrouwen
39:47 - Waar staan we nu?
Apparaat ontwikkeld, nu testing bij Fontys, daarna wetenschappelijk onderzoek Catharina Ziekenhuis
41:38 - De frustratie van wet- en regelgeving
Lang wachten tussen elke stap, maar begrip voor de noodzaak van verantwoord onderzoeken
44:35 - Wereldwijd uniek
Nergens ter wereld is dit idee op deze manier uitgewerkt en getest
47:12 - Bijdragen aan de wetenschap
Publicaties zijn essentieel voor subsidies en erkenning in de medische wereld
48:40 - Borsten veranderen voortdurend
Menstruatie, zwangerschap, overgang: waarom vrouwen niet altijd alarm slaan bij veranderingen
51:29 - Hoe kun je helpen?
Doneren, voorlichting verspreiden, vrijwilligerswerk: wat IYVIA nodig heeft
55:25 - Het doel: fase 1 diagnose voor iedereen
Voorkomen is onmogelijk, maar vroeg opsporen voorkomt zware behandelingen en dood
59:24 - Blijvende schade van chemo
85% van chemo-behandelde vrouwen heeft levenslange schade: waarom vroege detectie cruciaal is
1:01:34 - Jonge vrouwen: het grootste drama
Verhaal van jonge ambassadeur met kindje van 10 maanden, en vele andere drama's
1:03:10 - Afsluiting
Dankwoord en oproep om dit van de grond te krijgen
1:04:10 - Extra tip: Doelshop
Online boodschappen doen via Doelshop levert automatisch donatie op zonder extra kosten
Transcriptie
0:00
Ik zeg altijd, de kanker heeft zich verraden bij mij doordat sibbeltje en daar heb ik heel erg veel geluk bij gehad.
De radioloog in het ziekenhuis die zei, het zal wel tegen een zenuw gegroeid zijn en daardoor heb ik het gevoeld.
Maar ik heb het wel heel serieus genomen.
Achteraf gezien had ik veel meer symptomen.
0:18
Al die duiden op borstkanker, maar die kende ik niet.
Kun je ook vertellen welke dat zij?
Ja en Ik denk dat dit iets is wat alle vrouwen heel serieus moeten nemen en waar wij ook Stichting Igia een in meenemen In de voorlichtingen en presentaties.
Hallo allemaal welkom bij kanker over praten waar we praten over kanker een op de twee Nederlanders krijgt op enig moment in zijn leven de diagnose kanker.
0:50
Iedereen kent wel iemand met de ziekte.
Hoe is het om ziek te zijn?
Hoe is het om kwam verhaal te hebben en waar hebben we het eigenlijk over Als we dat woord noemen?
Wat zoveel Mensen kippenvel heeft?
Ik ben TIM, Ik heb zelf ook twee keer kanker gehad, ik neem jullie mee In de wereld van kanker met patiënten en oud patiënten spreek ik over hun ervaring en met professionals praat ik over hun expertise.
1:11
Met Go.
Go.
Toen palet borstkanker kreeg, ontdekte ze dat de mammografie niet alle borsten en ook niet alle soorten borstkanker voldoende kan screenen.
1:28
Teveel vrouwen ontdekken borstkanker te laat en dan moeten er stevig behandeld worden.
Ook palet kreeg een stevige behandeling, maar kon gelukkig genezen.
Tijdens haar ziekzijn had ze contact met diverse lotgenoten.
Soms met hele jonge lotgenoten.
1:44
Die hebben niet allemaal overleefd.
Er ontstond een missie Samen met haar man.
Met de support van de techwereld met onderwijsinstellingen werkt ze aan de early Warning scan.
Daarmee kunnen borsten op een hele andere manier gescreend worden en dat kan een groot verschil maken.
2:01
Wie is Paulette, wat is haar missie precies en wat is haar eigen ervaring met borstkanker?
Wat is de early Warning scan?
Hoe werkt dat ding dan en hoe staan ze ervoor met de ontwikkeling ervan verwacht veel te leren over borstkanker quality management systemen hoe de mammografie werkt waar ze dit jaar aan werken met de early Warning scan en hoe Je kunt helpen bij het eerder ontdekken van borstkanker bij vrouwen.
2:26
Veel luisterplezier met Paulette.
Ik ben Paulette kreté.
Ik ben nu 65 jaar en Toen ik net 60 was net ook begonnen was met mijn nieuwe bedrijf, bleek ik borstkanker te hebben die niet te zien was op mammografie.
2:46
Dat wist ik helemaal niet dat dat bestond.
Ik wist überhaupt niks van borstkanker.
Ik dacht, Dat is een knobbeltje en dan krijg je Als je oud bent en dat bleek al meteen Toen ik in het behandeltraject kwam heel anders te zijn.
Nou ja, daar is uiteindelijk de Stichting Ivie uit voortgekomen uit het feit dat het heel anders was en dat er iets anders moest gaan gebeuren.
3:05
Op het gebied van borstkanker opsporen en mijn man heeft daar de aanzet toe gehad.
Ja, dus wij gaan wij gaan heel uitgebreid zodra ik praten over wat jullie aan het doen zijn en Waarom jullie dat aan het doen zijn.
En Ik denk dat die aanleiding al betekent dat je die geeft, hè?
3:24
Want die kwam er zelf eigenlijk achter.
Ja, dat dat die wereld nog niet zo ver is als dat je zou hopen, maar Misschien eerst even naar jouw jouw verhaal je je kreeg borstkanker.
Hoe oud was je toen zei?
Net 60.
Geworden ja.
3:40
Hoe zag jouw traject eruit?
Hoe zag je al wereld eruit?
En nou ik het kwam op het moment wat niet slechter had gekund.
Wij hadden een mijn man.
Mijn partner had 1 3 D fotostudio in Den Bosch had net besloten dat hij daarmee ging stoppen en toen heb ik gezegd Omdat hij weer een contract van 5 jaar moest huren het pand.
4:02
En toen had ik zoiets van, ja, dan ga ik ook iets anders doen, dus Ik was in augustus begonnen met een nieuw bedrijf, daar was ik daar druk aan het opstarten.
En Ik was dat half jaar gewoon heel moe, iedere keer verkouden koorts zeg hier raar.
4:19
Net alsof mijn weerstand slecht was, kende ik helemaal niet.
Moet ik zeggen.
En in per 1 maart is onze Studio ontmanteld en zou ik zouden we allebei met iets nieuws gaan beginnen.
En 25 maart krijg ik de diagnose borstkanker.
4:34
Dus er was wel iets nieuws, maar niet niet wat je.
Had bedacht, want dat dat bedrijf online marketing voor 45 plus ondernemers.
Heb ik meteen In de ijskast moeten zeggen, terwijl dat heel ja heel veel potentie had.
Maar goed, Dat is iets anders.
Toen had ik ja.
4:51
Hoe ontdekte ik het nou eigenlijk?
Want dat Dat is eigenlijk wel heel bijzonder, want ik voelde al maanden dat hij mijn linkerborst niet lekker zat.
Zo noem ik het dan maar bij haar knelde beugel zat niet lekker.
Ja, ik wou zeggen leg dat met name voor ons of de mannen even uit wat dat betekent.
5:06
Want die die borst die zat niet lekker dat meer kan ik in ieder eigenlijk niet van zeggen op dat moment, dus ook Als ik was een buikslaper ging op mijn buik.
Liggen klacht wat meer in bed doordat ik ook steeds niet lekker was grieperig was.
En ja, die borst, die moest je gewoon oppakken en anders leggen van nou, het zat allemaal niet lekker, Maar ik kon het niet benoemen.
5:25
Ik ben toen wel steeds gaan voelen naar een knobbeltje van.
Zit er niet iets in, hebben geen knobbeltje.
Dat was niet zo tot ik op enig moment en toen dan praat ik over half maart en Dat was al een half jaar dat ik duidelijke klachten had.
Achteraf gezien had ik er veel meer, Maar dat die heb ik niet gezien Omdat ik ze niet herkende en Ik had toen zoiets van.
5:47
Ik stond onder de douche op een zondagmorgen en ik voelde een sidderde je in mijn linkerborst ligt een zenuwprikkels.
Scheutje echt zo'n zo'n zinnetje wat je ook kan hebben Als je tintelt, doosje of tintelen aan je vingers Als je te lang in een bepaalde houding hebt gezeten en vond ik heel raar, dus ik weer voelen niks voor niks.
6:05
En de volgende dag gebeurde het weer en toen ben ik dus anders gaan voelen.
Toen ben ik voorover gaan bukken en Ik ben echt op de plek waar ik het gevoeld had.
Heel diep gaan voelen en toen voelde ik een hard plekje, dus ik ging naar het om.
En, die zat net in stills uit een video te halen voor mijn nieuwe bedrijf.
6:23
En toen zei die toen zei ik van toch, Maar ik voelde hier iets hards en hij werd meteen helemaal wit van bellen nu bellen.
Tom heeft ook zijn moeder verloren aan borstkanker en een aantal vriendinnen hebben borstkanker gehad.
Nou, toen ben Ik was meteen spoed meteen bij de huisarts meteen spoed en diezelfde week ben ik bij het Catharina Kanker instituut heb ik onderzoek gehad en toen bleek het een andere groeivorm dan een knobbeltje te zijn en die kan niet gezien waarop mammografie.
6:50
Eerste vraag, je voelde dat bobbeltje in een keer toen je voorover bukt hard plekje hard plekje wat wat ging er door jou?
Ik ben ik sta er zelf altijd van te kijken, een hele nuchtere op dat moment.
Ik voelde dat Ik had helemaal niet het idee, Dit is kanker.
7:07
Ik heb meer het idee van ja, daar zit iets niet goed en hier moet ik mee dealen en mijn uitgangspunt is eigenlijk altijd geweest.
Ik krijg geen kanker, want ik leef gezond.
Ik eet gezond, ik rook niet, ik drink niet.
Elkaar niet bijna arrogant bijna arrogant.
7:25
Ik vond het eigenlijk Mensen die wel longkanker of wat dan ook.
Ja, vind je het gek?
Ook zo vind je het gek Als je zoveel overgewicht hebt, vind je het gek als ze eigenlijk had ik zoiets.
Jullie zorgen niet goed voor jezelf en ik vond dat ik dat wel deed.
Achteraf gezien heeft dat er maar heel weinig mee te maken.
7:43
Om dat toe te geven?
Ik vond het achteraf gezien echt schandalig dat ik zo echt wel gedacht heb, want Ik was ervan overtuigd die ik krijg geen kanker met mijn levensstijl, Maar ik kreeg het dus wel.
Puzzelstukje je, zei eigenlijk heel snel.
Op de mammografie was niks, dus zien kun je mij meenemen.
8:02
Ook weer als man en en sta ik even in voor alle mannelijke luisteraars.
Hoe werkt mammografie of borstkankerscreening?
Want dat komt ergens een keer In de vrouwenleven gaat.
Dat gaat dat standaard lopen.
8:17
Vanaf wanneer is dat?
Hoe ziet dat eruit?
En.
En Ik kan het meteen ook ook het hele traject even uitleggen in hapklare Brok.
Je hebt twee soorten van borstkanker onderzoek.
Het ene vindt plaats in het ziekenhuis.
Dat is een diagnose traject dat bestaat eigenlijk altijd uit mammografie, ECHO, punctie en emmery en die mammografie hebben ze er eigenlijk uitgehaald en daar doen ze het bevolkingsonderzoek mee, dus bij het bevolkingsonderzoek voor borstkanker gebruiken ze mammografie apparaten op het moment dat.
8:51
Bij het bevolking, bevolkingsonderzoek gezien wordt.
Er zit iets fout.
We zien een vlekje, dan word je naar het diagnose traject in het ziekenhuis gestuurd.
Dat is eigenlijk het verhaal, dus die mammografie is nogmaals eruit gehaald en wat daarmee gebeurt, is dat de borsten tussen platen geklemd worden.
9:10
En met rundgren wordt het de borst dan doorgelicht.
Iedere borst wordt vat twee op twee manieren gedaan, dus zeg maar 4 keer 15 seconden wordt de borst tussen platen geklemd en wordt de run gegoten gemaakt.
En vanaf welke leeftijd begint dat bij een.
9:26
Vrouw standaard is dat 50 jaar.
Dat heeft van 50 tot 75 jaar wordt worden vrouwen opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek met borst voor borstkanker.
Dat is niet voor niks.
Dat heeft twee redenen.
De meeste borst kan gezeggen.
Ze vindt plaats tussen de 50 en de 75.
9:44
Ik ben het daar niet niet helemaal mee eens, maar Er is nog een andere reden Waarom het vanaf 50 is.
Jonge borsten vrouwenborsten van jonge vrouwen, daar zit veel klierweefsel in.
Die moeten nog kunnen zogen in door klierweefsel kan röntgenstraling niet.
10:00
Dat betekent dat als zij vrouwen onder de 50 die nog niet In de overgang zijn, want door de overgang verandert dat klierweefsel in vetweefsel dus vrouwen die nog niet In de overgang zijn geweest, hebben ze maar heel weinig kans dat een kwaadaardigheid gezien wordt.
En dan wordt het kostenaspect ook van belang.
10:17
Dan zeggen ze, dit heeft gewoon geen zin, want Het is veel te duur om er een paar uit te vissen, terwijl er een hele hoop gewoon iets zichtbaar zijn.
Nou, boven de 75 speelt dan het.
Verhaal van ja, wat heeft het voor zin om nu nog een borstkankerscreening te doen Als de de levensverwachting zo nog klein is, hè?
10:35
Vrouwen worden gemiddeld 83 jaar geloof.
Ik en nou de kans dat je in die jaren borstkanker krijgt is klein.
En ja nou goed, dus daar wordt de screening niet mee gedaan, dus Dat is wel heel belangrijk om om te beseffen dat het niet is dat jonge borst vrouwen geen borst kan gaan krijgen, Maar dat de mammografie niet geschikt is voor jonge borsten.
10:56
En weten we iets van percentages van jonge vrouwen die die borstkanker?
Ja, dat weet ik en en Dat is Waarom ik eigenlijk het een beetje vertekend beeld vind.
Er wordt altijd standaard vanuit gegaan en wij gebruiken ook Alleen de cijfers van IKNL.
11:12
Dat is degene die de organisatie in Nederland die alle data goed bij elkaar haalt en goed verwerkt.
Kun je ook die publiceren?
Alles op de website dus IKNL is voor ons leidend.
Dan zie je Als je naar het de.
11:28
Verdeling van het aantal borstkankerpatiënten kijkt, want de jongste is 15 hè?
Die borstkanker krijgt is echt het dramatisch.
Gewoon dan zie je dat er dat de langzaam stijgt 25 30 40 tussen de 13 en 40 stijgt het al en er zit een enorme groei van het aantal borstkankerpatiënten tussen de 40 en de 50.
11:47
Die vallen dus buiten het borstonderzoek en in die groep tot 50 jaar zitten er 3000 diagnoses krijgen 3000 vrouwen de diagnose borstkanker elk jaar. 18.000 is het totaliteit 3000 tot 50, maar dan moet je doorkijken naar dezelfde cijfers van de iknl Als je ziet dat bij de leeftijdscategorie 51 52 53.
12:12
Daar zit ook meer dan 2000 gevallen Als je die bij elkaar optelt, dan zit je aan meer dan 5000 vrouwen die onder de 53 54 zijn die borstkanker krijgen, want die vijftigjarige die worden eruit gepikt Omdat ze dan wel die mammo krijgen, maar al die onder het net onder de 50 zitten die niet.
12:32
Dus uiteindelijk zeggen wij, jonge vrouw Als we er vanuit gaan.
Jonge vrouwen tot zeg maar 53 54 hebben we het over meer dan 5000 vrouwen per jaar.
En die moeten het zelf ontdekken.
Ja, behalve dan die dat maar die die mammografie krijgen boven de 50 vanaf 50.
12:48
En, Dat is een groot schrikbeeld, want Het is dramatisch om te zien wat er met die vrouwen allemaal gebeurt.
Terug naar jouw eigen verhaal.
Ja, dus je, je hebt al een tijdje die mammografie om de 5 jaar.
Om de twee jaar Ik was 50 Toen ik de eerste maand monografie kreeg en ik zou dus Toen ik 60 was, de vijfde krijgen volgens mij of de zesde en hij was nooit iets op geconstateerd, terwijl het ankergebied, Omdat hij dus een afwijkende groeivorm had.
13:17
Ik zeg het altijd zo.
Een 80% van de borstkankers is een knobbeltje en die groeien in een klier beginnen in een klier en die worden dan steeds grotere rood rood.
Die kun je op een gegeven moment ook echt voelen Als je het kunt zien aan de buitenkant ben je echt heel ver, Maar het kan ook zijn en dat gebeurt ook dus bij wat ze dan noemen.
13:35
De Dance borsten waar veel klierweefsel in zit en ook veel klierweefsel in blijft zitten.
Want dat kan Er is ook een groep vrouwen boven de 50 In de overgang die net zo'n dense borst te houden als er voor de 50 kregen.
Ik vertaal het dan zo, dan kan dat.
13:50
Die kanker, die kan niet hun knobbeltje worden.
Die gaat zich spreiden Omdat er geen ruimte is, denk ik dan simpel of dat zo is, weet ik niet, maar die gaat de klieren in en die vertakt zich.
We hebben ze allemaal zieke namen voor, maar daar komt het eigenlijk op neer.
Ik noem het altijd mijn kanker, zag er uit als een inktvisjes waarbij dat harde plekje de kop was en die had allemaal tentakel tjes en Het was een kanker gebied van 7 8 cm.
14:15
Dat gebied was besmet, dus het zag ook naar uit dat ik een borstverwijdering zou krijgen, Maar dat is achteraf niet.
Nodig geweest, Maar dat is eigenlijk wat er aan de hand is, dus je hebt dus verschil tussen een knobbeltje en een afwijkende groeivorm.
En is het ook zo dat Omdat jij zo snugger was eigenlijk om te denken wacht Ik ga voorover bieden.
14:35
Ik ga voorover bukken en Ik ga het dus op een andere manier proberen te benaderen, want deze zit er zal toch wel intuïtie bij gesteld hebben van ik moet ik even met deze sinner aan de slag en de gevoelens die je al half jaar had waardoor je erachter kwam van je zit wel wat, want anders was het nog veel later geweest.
14:53
Waarschijnlijk.
Dat je het ontdekt?
Valt, ik zeg altijd.
De kanker heeft zich verraden bij mij door dat shirtje en daar heb ik heel erg veel geluk bij gehad.
De radioloog in het ziekenhuis die zei, het zal wel tegen een zenuw gegroeid zijn en daardoor heb ik het gevoeld.
Maar ik heb het wel heel serieus genomen.
15:10
Achteraf gezien had ik veel meer symptomen.
Al die duiden op borstkanker, maar die kende ik niet.
Kun je ook vertellen welke dat zij?
Ja en Ik denk dat dit iets is wat alle vrouwen heel serieus moeten nemen en waar wij ook Stichting I via een meenemen In de voorlichting en de presentaties.
15:27
No your lemons noemen ze dat dan, hè?
Wat ik want, Dat is dus echt 1 grote schrik van alle vrouwen met borstkanker die je ken die niet de uiterlijke kenmerken kende, die zeggen nu, Ik had 3 symptomen, Ik had 5 symptomen.
Maar ik wist het niet nou wat bij mij in 3 symptomen waren, is dat de dat ik een soort sinaasappel huid had op de plek waar de tumor zat, zag eruit als kippenvel klein plekje van Van van Van 4 3 cm of 4 cm in het vierkant.
15:58
Dat had ik.
Ik had heel duidelijk een ingetrokken tepel pas laat hoor pas een maand maart of zo en ik dacht, Ik heb me gestoten, daar had ik ook echt.
Dat komt daardoor, Maar dat is niet zo een ingetrokken tepel is bijna.
Niet altijd, maar is hier vaak het gevolg van kwaadaardigheid In de borst en Ik ga het nog een symptoom.
16:20
Ja, de de de de de tepel moet je ook uit kunnen trekken, soepeltjes uit kunnen trekken naar.
Dat ging bij mij ook niet meer, Maar het het totale gevoel van de borst was ook zo anders dan anders, dus Dat was heel duidelijk en ik hoor nou bij andere vrouw ook vocht uit de tepel echt tot de binnenkant van de beha nat is.
16:37
En Dat is Natuurlijk lastig, want voor hetzelfde geld geef je nog voeding.
Of heb je net voor de woordvoering gegeven.
En dan achteraf blijkt dat er nog nog een kwaadaardigheid in zit, waardoor het ook nog vocht blijft komen.
Maar meestal is het dan aan een kant, hè en een rode plek roodheid, een dikke ader, een bultje op je borst, een deukje in je borst vervorming dat de borst echt anders was.
17:00
Dat was bij mij de derde ja, Toen ik echt voor de spiegel ging staan te zag ik ook dat die die linkerborst er anders uitzag dan de rechter en stugger voelen voelde niet meer zo soepel Als de andere borst.
Dus Als we als vrouwen daar ook beter alert op zijn.
Dan kun je het zelf ook eerder zien dat Dat is ook de de uitleg die we ook vaak geven.
17:20
Wat, wat maakt dan dat vrouwen niet acteren?
Op die signaal?
Is het het de moeite die het kost om het überhaupt te observeren of zit het meer In de reactie vervolgens op dat dat gebeurt van nou, oké, dat kan gebeuren of Misschien zelfs schaamte om er iets mee te doen.
17:38
Ik Ik weet het niet.
Ik ben er heel nieuwsgierig van wat dat dan maakt dat je pas vrij laat daarop acteert.
Want jij zegt ook, achteraf gezien had ik die signalen kunnen herkennen herkennen.
Nou, Het is Dit is en en en en waarschijnlijk en niet weten wat zij nou die kenmerken van borstkanker.
17:58
Wat kun je aan de buitenkant zien?
Het is ook een vorm van ontkenning, ik merk iets, Maar dat zal volgende maand wel over zijn.
Ik wacht even af bij de volgende menstruatie is het Misschien anders of ik nou dat dat soort dingen vrouwen hebben het ook razend druk moet overal al alert op zijn.
18:15
Speelt ook een rol hè?
Van ik vlug vlug vlug onder de douche en vlieg wegvliegen en niet gaan staan te kijken.
Klopt het nog?
Heb ik huidkanker plekjes toevallig of zei mijn borsten zien die er anders uit dan normaal?
Ook het feit dat borsten voortdurend veranderen bij vrouwen, hè?
Door de hormonale veranderingen en ook het voeden van kinderen.
18:34
Het verandert allemaal, dus je bent daar ook niet zo mee bezig dat er wel eens iets fout kan zijn en je wil het ook niet.
Je bent als mens, daar zijn we allemaal en dat geldt voor alle ziektes die je Misschien kunt herkennen.
We zijn er niet op uit om iets te vinden wat je niet wil vinden.
18:50
Onbewust zeg je dan toch hoor het zelfs van ongevouwen vrouwelijke borstkanker.
Specialisten die zelf borstkanker hebben gehad, die bij zichzelf het te lang hebben Laten lopen voordat ze zelf serieus in hun eigen ziekenhuis hebben Laten onderzoeken.
Ja, dat er zit een stukje ontkenning in een stukje te druk met andere dingen, Maar het is wel heel belangrijk dat het blijven doen.
19:11
De kanker heeft zich verraden, zoals je het zelf zegt, ja, dan ben je bij de arts en dan volgt er een traject.
Hoe zag jouw traject eruit?
Nou, bij mij was het dus zo dat ik de hele diagnose traject heb gehad, dus Het is mammo ECHO punctie en dan halen ze een hapje weefsel uit de borst waar en dan moest ik ook echt aanwijzen.
19:30
Daar zit het en Dat is logisch, Omdat het zo'n vertakt dingetje was.
En toen bleek ik en een MRI.
Daar gaf de verspreiding van de kanker aan.
Daar kon je dus letterlijk ook zien dat het een eend visje was vervolgens.
Lachen erop, maar ja.
Ja en ik noem het er niet visje.
19:45
Het was echt een inkt In de vorm van een inkt visje en Dat is een heel groot gebied.
In je borsten nemen.
Kijk maar eens even 7 8 cm de helft van je borst, dan moest er dan zouden dat uiteindelijk af moeten.
Nou, dat doen ze dan niet.
Toen bleek het een fase twee eiwit gevoelige kanker te zijn.
20:03
Wil ik daar ook nog iets over zeggen en mijn behandeltraject was 3 maanden 12 weken chemokuur om de twee weken van de 3 weken immunotherapie.
Dat is ook een infuus kuur en die die dus na 12 weken was de chemo klaar, Maar de immunol liep door een jaar lang tot maart het jaar erop iedere 3 weken.
20:23
Toen heeft ja ik Ik was ze dat zo mooi zeggen ik dank God op mijn blote knieën dat het zo goed gewerkt heeft, want bij mij heeft Misschien wel doordat het ook zo'n vertakte kanker was.
Hij heeft de chemo op al die takjes ING takjes in kunnen grijpen en was alles weg.
20:40
Hadden ze nooit verwacht, want die ging daarheen van.
Nou, dat wordt een borstamputatie.
Na afloop van de behandeling er.
Was, dat werd ook pas na de na de chemo besloten.
Dat gaan we nu doen.
En, daar ben ik blij mee en ik snapte dat ook niet, want Iedereen heeft zoiets kanker eruit eraf.
20:58
Weet je wel dat hij moet eruit, Maar dat ja Dat is.
Een hele had een heleboel gehouden.
Haal het eruit, ja, haal het er alsjeblieft uit.
Maar dat is niet slim Omdat ze dan niet weten, reageert de kankersoort goed op de chemo en de immuno en door dit traject te volgen, dus met de kanker?
21:16
Ja, pas eerst behandelen en daarna opereren heb ik.
Dus hebben ze a aangetoond van nou, deze kanker reageert heel goed op de behandeling en dus hoeft die borst ook niet geamputeerd te worden, want er zat ook niks in mijn okselklieren, want dat okselklieren als er al kwaadaardige cel In de okselklieren zitten, dan heb je een grotere kans op uitzaaiingen eens In de rest van het liggen.
21:35
Lichaam, en dan moet je ook weten dat die chemo daar goed op werkt.
Ik denk op zich dat dat wel een fijne ontwikkeling is van de afgelopen jaren.
Misschien wel waarin ja er toch ook echt wel goed en kritisch gekeken wordt naar hoe zwaar gaan we meteen behandelen en hoe zorgen we ervoor dat we ook niet te overdreven reageren?
21:56
En dat hoor ik ook een beetje in jouw verhaal.
Klopt, Maar dat Dat is toch wel echt wel een hele lastige hoor.
Ik denk ook voor artsen, want Er zijn Natuurlijk protocollen die ze gebruiken.
Ze geven soms ook jou als patiënt keuzemogelijkheid bij wijze van spreken.
22:15
Dus, Maar dat is wel heel lastig, want Ik heb dan 12 chemokuren gehad.
De gevolgen daarvan zijn enorm, zijn ook levenslang, dus Ik ben ook zelf een hele grote voorstander om dat zoveel mogelijk te beperken, maar heel ver die immuno kuur willen iets zeggen, want heel veel Mensen horen denken van, oh ja, Maar dat is toch een wondermiddel die immuno kuur dan dat dat werkt toch heel goed.
22:38
Nee, nee, bij borstkanker is het zo dat de immuno kuur uitgevonden is voor de eiwit gevoelige borstkanker.
En die komt maar heel weinig voor.
Die komt maar 10% geloof ik voor en.
Dus die hoog geval.
Werkte die feilloos ja, Ik had, Ik had een eiwit gevoelige borstkanker.
22:56
Die komt met 10 12% van de gevallen voor 80% is hormoongevoelige of 85% zelfs geloof ik en dan is er ook nog een restgroep pje Triple negatief is dus niet en niet hormoongevoelige en dan twee vormen.
Anneke, vrouwelijke omhoog, gevoelig en niet eiwit gevoelig en Dat is de Triple negatief.
23:14
En dan moet je maar even helpen, want tripel negatief.
Dat betekent 3 keer negatief, dus dat betekent 3 keer negatief.
Hij is en niet progesteron gevoelig.
Hij is niet oestrogeen gevoelig en Hij is niet eiwit gevoelig en dan ben je.
Eigenlijk ongevoelig voor.
Die, Waarom dat die groeit?
23:31
Daar weet ik het fijne niet van, Maar het is wel de queeste vorm die Er is.
Daar gaan ook de meeste vrouwen aan dood en die vorm en vooral die jonge vrouwen die dat hebben.
Niet allemaal gelukkig maar, want Dat is ook zoiets met mijn ervaring met de hele kankerbehandeling is mazzel hebben mazzel of domme pech.
23:50
Er is geen reden dat het bij jou goed werkt en bij een ander niet.
Als ze dat zouden weten, konden ze beter behandelen en dat vind ik wel pijnlijk om te ervaren dat Yvonne bijvoorbeeld hè.
Die van mijn maatjes waar de naam Riviã ook vandaan komt.
Yvonne de is de IV is van Yvonne, die heeft 1,5 jaar geen woorden alle varianten gehad en die kanker.
24:10
Die trok zich nergens iets van aan.
Dus die gene 1,5 jaar dood.
Ja, Dat is dramatisch.
Kleine kindjes van.
Ik geloof dat de jongste 1,5 was en de oudste nog geen 4.
Wil je nog iets te vertellen over yvon?
Ja Misschien is dat wel mooi, want Dat is uiteindelijk ook de aanleiding geweest Waarom Tom mijn partner met het idee van de early Warning scan gekomen is.
24:32
Ik ging, kreeg fysio.
Nee, hoe moet ik dat zeggen?
Sport aangeboden go fit heet het dan in het Catharina zie je ziekenhuis voor vrouwen die.
Borstkanker hadden en met chemo behandeld werden, want Dat is dan het criterium.
24:48
Borstkanker verslapt alles in je lichaam, je spieren je sluit, sluitspieren, doet ontzettend veel kwaad en door te sporten kun je dat al een heel stukje tegenhouden.
Kun je fitter blijven.
Go fit heet het niet voor niks in dat groepje van 8 vrouwen zaten twee vrouwen van eentje van 36 Yvonne en een van 43 hülya.
25:10
Daar was ik al van ontdaan, zulke jonge vrouwen.
Ik dacht dat borstkanker Alleen maar voorkwam bij oude vrouwen, net Als ik 60.
En nou, Dat is dus niet zo, Maar dat heb ik daarnet al over die cijfers gezet, hè?
Je zegt, het zijn er echt gigantisch veel.
Het zijn bijna even voor vrouwen tot 54 als vrouwen tussen de 50 en de 75 en ook nog zo'n zo'n dikke 2000 boven de 75.
25:31
Dus zijn er echt heel veel, Maar dat wist ik helemaal niet, dus ik kwam thuis echt helemaal ontdaan.
Ik zei tegen hem, Jezus, Tom zit een vrouw van 36 bij en, een jong mevrouw van 43 ga naar nou.
En toen was hij al gaan denken.
25:47
Van Waarom hebben ze het bij jou niet ontdekt?
Waarom hebben ze bij jou niet gezien dat daar een kanker in zit?
En toen zei die tegen mij op enig moment na 3 weken chemo lag ik op bed, want je bent meteen, je hoort het meteen zwaar aangedaan door door.
Die.
26:04
Al die wilden het ook niet, Maar ik had geen keus.
Ik heb er gewoon een deal gesloten hè?
Echt een deal gesloten met Tom, met name als mijn prognose onder de 50% uitkomt, want het leek.
Iets van 68% te zijn.
Dat betekent dat je 68% kans hebt dat je er over 10 jaar nog bent.
26:21
En Het was bij mij begin nog niet duidelijk.
Tot die MI ook gemaakt is.
Toen viel ik van 68% prognose terug naar nog net boven de 30 geloof 31 32%.
En Als je dan de curve ziet dan weet je dat je binnen 2 3 jaar dood zult zijn.
Waarschijnlijk dat dat die kans heel groot is en daar komt Tom helemaal niet mee leven, want ik zei, Ik wil die behandeling niet.
26:40
Ik ga die chemobehandeling niet doen en immuno Alleen dat mocht niet, dat hoort niet bij het protocol en Het was niet efficiënt genoeg.
Zoals alle reden voor hebben, en toen heb ik gewoon een deal gesloten met Tom van Oké, Tom, Als de definitieve prognose onder de 50 uitkomt, dan doe ik alles wat het ziekenhuis zegt en dan zou ik niet meer zeuren, want Ik was echt zwaar op tegen.
27:03
Ik ben echt huilend weggelopen bij de oncoloog van ik doe het niet, ik.
Doe, Ik ga het gewoon niet doen.
En nee, Waarom niet?
Je had er gewoon geen.
Ik wou het gewoon niet doen, maar ja, Als je dan ziet wat je prognose wordt en die is zo laag.
Ja, ik kon het Tom niet ook niet aandoen en.
Dus Ik heb alles gedaan wat ze zeiden.
27:21
Toen we daarmee constateren dat het dus echt geluk is dat je hier zit.
Laten we dat ook maar gewoon dan meteen.
Erbij ook meteen.
Echt geluk dat je hier zit?
Ja, en Dat is ook meteen de belangrijkste reden dat Toen ik weer een beetje mens begon te worden.
Na de behandeling en chemo en.
27:39
Ik heb ook nog bestraling gehad en de operatie en zo dat ik zeg dat ik en Ik heb Yvonne dood niet die dood zien die gaan, Maar ik heb het meegemaakt dat ze dood ging.
Van 36.
Die vrouw van 36 en dat huslia, de vrouw van 43, een borstamputatie, moest ondergaan.
27:55
En levens of weet ik hoeveel lang hormoonpreparaten moest slikken en weet ik veel wat.
En toen heb ik het gevoel gehad van de reservetijd die ik gekregen heb.
Die wil ik goed gebruiken en die wil ik gebruiken om dit van de grond te krijgen.
Terug op Tom, die naar 3 weken al aan het denken was het verhaal woorden van Yvonne en toen dacht, wacht even jongens, dit moet anders kunnen.
28:21
Wat heeft hij bedacht?
Wat hebben jullie Samen bekokstoofd en Waarom uiteindelijk?
Waarom zitten we hier?
Maar Laten we eerst eens even naar die vragen, Waarom heeft hij bedacht?
Hij zegt zelf nu achteraf, Het was mijn manier om dit te verwerken, dat dit met jou gebeurde, want Ik ben echt heel erg ziek geweest ook.
28:40
Complicaties het terug naar het ziekenhuis en opnames en weet ik wat.
Dit was echt echt, echt niet leuk.
Hij is Maar het was zijn manier om te verwerken.
Hij heeft meteen zijn technische creatieve brein ingezet om te kijken hoe als ze nou eens anders zouden kijken naar die borsten niet tumor willen lokaliseren, maar anders kijken naar de borsten als, zeg het maar als alsof het materiaal is, heeft hij de early Warning scan voor borstkanker bedacht Als je op een andere manier naar borsten kijkt, dan kun je heel veel ontdekken wat duid op borst.
29:11
Wat zou kunnen duiden op borstkanker?
Hij heeft dat heel snel gezegd in.
Ik heb in maart.
Ik ben in april begonnen met die met de borstkankerbehandeling.
In mei had hij dat idee al in maart hij het idee, in mei heeft hij het gepitcht In de de hightech campus heeft, heeft hij het eerst besproken in het Catharina Ziekenhuis, toen gepitcht op de hightech campus.
29:34
Daar waren meteen weer zo'n groepje mannen en vrouwen die zeiden, van hier moet je wat mee doen, We gaan je aanmelden voor Holland hightech.
Kwam Kim geld subsidie, daar heeft hij dus meteen een een aanvraag voor gedaan en op 7 november heeft hij die prijs gewonnen, dus Het is in no time gebeurd en met een aantal partners erbij TU Eindhoven op dat moment.
29:57
Ook demcon bedrijf Catharina Ziekenhuis meteen mee die die artsen daar zijn meteen Als je dit voor elkaar krijgt en als er iets kan gebeuren voor jonge vrouwen, wij werken mee en nou, Dat is de start geweest van Van de ontwikkeling van de early Warning scan en Ik heb als vrouw gezegd.
30:14
Ja en hoe gaat dat dan?
Je mag dan meteen mee naar zo een eerste overleg wet met een technisch bedrijf.
Daar zitten de mannen om de tafel.
We gaan dit en normatief filmpje maken en dat aan die waar die filmpje en zus en zo dit een doe.
En Ik had nu iets wacht even wacht even, wacht even hier moeten vrouwen bij betrokken zijn, want anders zitten we dadelijk weer met zo een apparaat waarvan Iedereen zegt, van welke gek heeft dit bedacht, weet je, want Dat is Er zijn dus echt ook heel veel vrouwen die niet niet meedoen met bevolking Zonder voormalig grafie, Omdat het te pijnlijk en te naar en te beklemmend en.
30:45
Nou ja, ik snap het ook wel.
Maar jij wist meteen Als we dit Alleen maar aan de mannen overlaten, dan.
Krijg je een vrouw twijfel?
Mag je rekening houdt met de hele vak, die doelgroep we het over hebben, dadelijk de vrouw en die ja gewoon twee borsten heeft aan man niks van snapt dat snap ik helemaal, dus Ik denk dat het een hele goeie move is geweest.
31:06
Kunnen we nog een stapje terug?
Want je je schetst kort wat Tom dan bedacht heeft en hij legde dat net ook heel heel mooi uit.
Hij heeft ervaring als eigenlijk Studio fotograaf en daarin is hij in staat geweest om grote objecten met heel veel camera's.
31:24
En fotograferen zodanig dat je een model krijgt. 3 D fotostudio heeft hij ontwikkeld?
Ja.
Zijn ervaring zijn technische kijk op de de wereld en ook op producten zoals hij het ook zelf zei, heeft hij eigenlijk op borsten geplakt en dan ga ik het filter materialistisch vertellen.
31:46
Maar dat is in dit geval voordeel.
Hij zegt het ook letterlijk zo Hij is, heeft technieken, zette ze in die gebruikt worden.
Bij materiaal onderzoek Dat is eigenlijk het verhaal om te zien, hè?
Daar wordt materiaalonderzoek gedaan, bijvoorbeeld om te kijken of de de lak van een nieuwe auto overal even dik is.
32:09
En precies, nou ja, aangebracht is zoals het moet.
Daar wordt overal In de industrie worden allerlei materiaal onderzoeken gedaan om de de kwaliteitsnorm te halen.
Daar komt het eigenlijk op neer.
Nou en die technieken heeft zet hij in voor de bij de early Warning scan.
32:27
En dan beschouwt hij de borsten als materiaal.
En, Dat is een voordeel, dames, dat moeten we even onthouden, want wat hij wat jullie doen moet ik zeggen met het apparaat en Ik heb er net een foto een filmpje van gemaakt.
Vond het echt mega indrukwekkend om te zien is dat hij borsten in beeld brengt met heel veel onder andere camera's, maar ook met.
32:51
Dus allerlei sensoren zitten.
Daarbij zit een project dotjes bij om om zeker te weten dat je dat de foto's op dezelfde manier dezelfde plekken bij elkaar gebracht worden, want 52 camera's.
Ja, dat zijn dus ook 52 foto's en Misschien nog wel meer.
33:08
De borsten worden in beweging gebracht en dan als er een verharding In de borst zit, heeft dat hoe dan ook een uitslag aan de buitenzijde van de borst.
Beweging en de elasticiteit en het acteren van het materiaal, zoals Tom al zegt, is anders op het moment dat er een knobbel of iets afwijkends te vinden is In de borsten en dan heb je vervolgens machine learning of een computer software die die dat gewoon analyseren.
33:38
En die zegt, Hé, wacht eens even, Dit is anders dan wat Zonder vrije worst doet en dat zegt niks over wat er aan de hand is.
Het zegt.
Er is een afwijking jij?
Moet die duidt op een kwaadaardigheid.
33:54
Ja.
Dat gaat hij doen, want kanker borstkanker uw kwaadaardigheid zeggen ze in het ziekenhuis, dan noemen ze het.
De kwaadaardigheid is altijd 5 tot 15 keer harder dan ieder andere weefsel In de borst, dus dat gedraagt zich anders In de borst.
Als je me in beweging zet.
34:10
Die laat een andere elasticiteit zien.
Die doet iets anders met de borst en dat registreren die 52 camera's.
En Als je als vrouw zijnde iedere keer.
Ieder jaar noem maar op zo'n scan laat maken, dan kun jij ook.
Kan die in jouw eigen borsten veranderingen zien.
34:27
Maar hij gaat hem ook vergelijken met alle andere borsten die door de early woningscan gezien zijn en door dat machine learning dat dat artificial intelligence daar is ook al een student van de Hieronimus Academy for data Science in Den Bosch vorig jaar november op afgestudeerd en ook aangetoond dat wat er virtueel want er worden nu Natuurlijk met modellen gedaan met.
34:51
Met namaak borsten In de computer heeft ie geloof ik 3000 of 6000 gedaan.
Je ziet de early Warning scan 85% en Dat is Natuurlijk enorm winst als dat inderdaad ook In de praktijk zo gaat zijn, want de praktijk is echte vrouwen en daar mogen we zomaar niet doen.
35:10
Dan moet helemaal in.
Ja, maar daar komt het dus echt op neer.
Die dat.
Kankerweefsel altijd 5 tot 15 keer harder is.
Ik neem aan dat dat luisteraars in staat zijn om vanuit het verhaal dat we net verteld hebben te soort van zelf te destilleren.
35:29
Wat nou het voordeel is van dit ten opzichte van wat er wat Er is In de wereld, maar wellicht voor de volledigheid.
Waarom hebben we hier wat aan?
We hebben hier heel veel aan voor alle vrouwen die jonger zijn dan 50 jaar.
35:46
Die kunnen nu niet gescreend worden.
Heeft ook bijna geen, heeft ook echt weinig zin halen er Misschien een paar uit, Maar dat zet We hebben er en die zijn dus aan zichzelf overgeleverd.
We hebben er veel aan voor de groep tussen de 50 en de 75 die nu wel in aanmerking komen voor het bevolkingsonderzoek met mammografie.
36:05
Maar daar zitten zitten veel vrouwen tussen.
Zijn er echt heel veel, want er komen 2,6 miljoen mogen gescreend worden en 600.000 daarvan doen het niet Omdat ze het een zo'n pijnlijk en naar onderzoek vinden dat ze het niet doen.
Die lopen dus ook een heel groot risico, zeg ik dan.
Maar voor die vrouwen is het een uitkomst, want dit doet geen pijn.
36:23
Je staat hier voor.
Er komt Niemand aan, geen rund, geen geen, geen vasthouden, geen knijpen, geen klemmen, niks niks, niks.
Dus Dat is op basis van fotografie en dan met hyper spectrum erbij.
Dan zit er nog een andere groep bij die 50 tot 75 jaar.
Er waren ook heel belangrijk voor is en dat zijn de vrouwen die dansen borsten houden na de overgang, die zijn er ook en daar kan de borstkanker ook niet ontdekt worden met mammografie.
36:48
Nou, dat kan ook met deze.
Die zijn ook bezig met een andere vorm met een MI of zo, Maar dat is kosten technisch vaak gewoon niet te doen.
Dus dat zou een hele goede zijn.
En de vrouwen boven de 75, want daar we krijgen ook iets van. 3000 vrouwen nog de diagnose ieder jaar en die worden niet meer gescreend en die hebben vaak het gevoel van tel ik niet meer mee binnen ik niet meer interessant genoeg om nog een onderzoek voor te doen, dus dat voor voor die groep is het gewoon heel belangrijk en heb je ook nog Natuurlijk de vrouwen die DNA die de erfelijkheid variant zouden kunnen hebben.
37:21
Die belast zijn erfelijk belast zijn.
Daar worden zijn nu al allerlei protocollen voor, maar Er zijn ook hele lastige langdurige.
Deze terug naar het ziekenhuis.
Noem maar op.
Daar zou dit Misschien ook wel een hele goeie voor zijn.
Ja de gebruikerservaring is gewoon veel prettiger bij bij dit.
37:36
Apparaat is de meest vrouwvriendelijke vorm van borstkankerscreening die je voor kan stellen.
Waar staan we?
Waar sta je?
Sorry ik zeg, want ik hoor je graag bij, Maar ik hoor er helemaal niet bij.
Waar staan jullie nou?
Misschien goed om te vertellen dat de Stichting Igia opgericht is als belangenorganisatie van vrouwen die hebben gezegd die early warnings keer moet er gewoon komen en Wij zijn voor de financiering gaan zorgen en de early Warning scan BV Dat is BV die tom heeft opgericht.
38:04
Dat is een ontwikkel BV daar wordt niet verloond, daar wordt geen winst.
Er zit zich geen commercieel belang achter, Dat is puur en Alleen om dit van de grond te krijgen.
Wij financieren de ontwikkeling daar, dus We hebben dan alle materialen kosten die daar zorgen wij voor.
38:19
Daar zorgen wij voor.
Omdat er geen subsidie te krijgen is voor dit onderzoek.
Dat is een hele vreemde ervaring van ons geweest.
Ik ga eerst jou vragen beantwoorden, waar staan we nu?
Want over die ontwikkeling kan ik nog andere dingen vertellen.
Waar staan we nu?
Het apparaat is ontwikkeld, was eigenlijk al binnen een jaar ontwikkeld.
38:36
We hebben toen na twee jaar hebben we helemaal aan kunnen passen, zodat die hoog lagere kantelend is.
Nu komt de laatste fase erbij dat de hyper spectrum units dat zijn ringetjes die rondom alle camera's komen, hebben bijna de financiering voor rond.
38:52
Op € 7.500 naar en dan kunnen die erin gezet worden.
Die zijn voor de volgende fase niet eens zo belangrijk, maar nu gaat de early Warning scan naar Fontys hogescholen.
Hier in Eindhoven is dat HBO instituut bij de afdeling geloof radioloog Rogier Pop Up daarna ingewikkeld afkortingen verhaal maar in ieder geval waar de radiologie opleidingen zitten.
39:15
Daar wordt hij getest om te kijken.
Wat zijn de inzender outs, waar moeten we op letten?
Wat vinden vrouwen om fijn?
Het gaat mij vrijwilligers.
Daar wordt geen data verzameld, dus er komen geen data uit.
39:31
De foto's die gemaakt wordt is puur gebruiksvriendelijkheid.
Protocollen beschrijven.
We moeten ook een toestemming van de medisch ethische Commissie hebben om, hè, Dat is hier In de regio Eindhoven.
Het is overal, maar zitten hier Natuurlijk ook de toestemming om het op Mensen te mogen testen.
39:47
We schatten in dat we nu een paar maanden bezig zijn om dat onderzoek in bij Fontys hogescholen rond te krijgen.
Het zijn ook twee stagiaires die daar weer een stage of een afstudeerproject voldoen.
Is er al een geweest?
Die heeft ze al heel veel gedaan en dan gaat hij naar het Catharina kanker instituut en dan is het eerste wetenschappelijk onderzoek zover, want zo zit de wet in elkaar.
40:09
Je mag niet op Mensen screenen.
Dat mag Alleen als er een onderzoeksvraag ligt.
En als er een wetenschapper bij betrokken is, daar staan we nu dus eerst aan.
Fontys volgen deze maand nog Als het goed is september wordt oktober en dan gaat hij hopelijk en begin van het volgende jaar.
40:26
Naar het Catharina kanker instituut en daar vindt het eerste wetenschappelijk onderzoek plaats met 200 vrouwen die een vermoeden van borstkanker hebben.
Wat ontzettend degelijk en dat vind ik ook fijn om om erbij te hebben, dus je je hebt goed idee.
Je hebt een groepje mannen die daar binnen no time hun product dingetje van gemaakt hebben.
40:45
En nu hoor ik eigenlijk ook heel erg zuiver dat we nu gaan toevoegen.
Hoe gaan we met een apparaat om?
Hoe zorgen we dat het voor vrouwen ook?
Zo vrouwvriendelijk mogelijk gaat en het klinkt ook echt alsof dit een een enorme vooruitgang is ten opzichte van de mammografie.
41:04
Dan gaan we het ook nog eens rustig door alle commissies en en het wetenschappelijke traject te halen, zodanig dat we daarna ook kunnen zeggen, Dit is iets waar we met zijn allen wat aan hebben.
Wat bewezen is, wat getest is en wat klaar is en tegelijkertijd hoor ik ook dat er een tempo in zit.
41:22
Behoorlijk tempo in zit nog.
Hoe vind je dat zelf ook?
Nee, nee, nee, nee, nee, nee, wij hadden zelfs zoiets van.
Hup, kom op testen.
Maar ja, dat mag niet dat en dat mag niet terecht.
We snappen het allemaal heel goed hè?
41:38
Ja, Wij zijn als ondernemers al leken in het medische speelveld zijn wij hiermee begonnen Omdat we die om die prijs hiermee won.
Maar wat er allemaal bij komt kijken, daar weet je niks van de wet en regelgeving is als een harnas hè een stapje vooruit een hele lange tijd wachten en dan kun je het volgende, stapje weer zetten.
41:58
En toch moet je het doen en Het is voor ons best wel frustrerend hier en daar.
Maar tegelijkertijd hebben wij alle begrip, want wij willen ook en we zullen ons aan iedere regelgeving houden.
Ieder stapje verantwoorden zit ook een heel collectief managementsysteem met labeltjes en alles wat we gedaan hebben moet beschreven zijn, moet vastgelegd zijn, moet genummerd zijn, moet terug de pakken zijn van Waarom hebben jullie dat materiaal gebruik van?
42:20
Nou blijkt dat toch een beetje, weet ik wat schroef je het niet helemaal goed te doen, ik noem maar iets, dan moet dat helemaal te traceren zijn en wij willen niet liever, want als dit.
Niet van de grond komt, blijf vrouwen altijd veel te laat met de borstkanker en blijven ze met de vervelende screening systeem zetten waar vrouwen gewoon niet aan mee willen doen dus voor ons.
42:40
En We hebben, ja, We hebben zoiets zoiets Als we maar Assen tijd van leven krijgen, dan is het goed.
Dan gaat het er komen maar.
En dat wordt ook steeds bij de de Mensen, de mannen van de early Warning scan BV gezegd, wij mogen geen medische claim leggen het je we mogen pas op het moment dat dat eerste wetenschappelijk onderzoek Er is, dan mogen we zeggen van.
42:59
Hij gaat er komen.
Hij doet wat hij moet doen, want wat je dan doet in zo'n eerste wetenschappelijk onderzoek, is de vrouwen die een vermoeden van borstkanker hebben krijgen.
Eerst een early Warning scan gaan dan het diagnose traject van mammo ECHO punctie en MRI door en wat uit het diagnose traject komt, moet corresponderen met wat de early Warning scan gezien heeft.
43:19
Dus Als de early Warning scan gezien heeft, hier is sprake van een kwaadaardigheid, want we constateren een hardheid en er komt uit.
Ja, deze mevrouw heeft een hormoongevoelige borstkanker.
Fase twee, hè?
Dan heeft hij gezien wat hij moet zien en dat traject moeten we het eerste doen, dan pas ga je naar een groot onderzoek.
43:38
Neem aan dat het niet 100% hoeft te zijn, toch?
Als je de hele linie dit kan waarschijnlijk niet, kan niet, maar Als het is wat we hopen dat Het is Als je nu de op het moment dat jij met mammografie in het bevolkingsonderzoek gescreend wordt, dan heb jij 70% kans dat als jij kanker hebt dat hij eruit gepikt wordt.
43:59
Maar dat is Alleen die groep van 15 tot 75 als er nu een hele.
De hele range van, zeg maar 15 vrouwen van 15 tot 100 jaar zouden nemen.
Dan zouden wij op een veel hoger percentage uitkomen.
En we denken, we hopen uit het eerste onderzoek met van die Roomse Academy for data Science kwam een heel hoog percentages van 85%.
44:20
Ja, we weten niet of we dat die het echt gaan halen, Maar het zal in ieder geval heel hoog zijn vergeleken met de huidige screening en het feit dat je het als vrouw zelf moet ontdekken.
Daar ben je dan vanaf, hè, hè?
Dat scheelt dan ook.
Wereldwijd is nog Niemand hierop gekomen.
Ja.
44:35
Vertel ja, het idee heeft Tom zelf gekregen.
Die is gaan zoeken.
Nou blijkt er al in op twee plaatsen en ik meen dat een in Pakistan was, maar daar ben ik niet zeker van een professor geweest.
Begin 21e eeuw 2000 4 2 1008 die heeft gezegd van, Ik wil dit dus onderzoeken, want borstkanker moet je aan de buitenkant kunnen zien als vrouwen het zelf kunnen zien op enig moment, dan moet dat er ook eerder te zien zijn.
45:01
Die heeft daar niks mee gedaan.
Die heeft wel een onderzoek.
Die heeft daar ook over gepubliceerd over die publicatie moest ik zo ook nog even wat vertellen, want.
Dat is een heel belangrijk iets, maar Er is ook een arts in Nieuw Zeeland geweest.
Die is er nog en die heeft ook al geloof in 2014 het eerste keer gezegd, ik borstkanker moet aan de buitenkant zichtbaar zijn en die heeft daar een wetenschappelijk onderzoek voor gedaan en heeft dat aangetoond ook met fotocamera's daar heeft Hij heeft hij opnieuw, want bij professoren werkt het blijkbaar zo dat ze iedere keer als er een groepje studenten daar weer met dat onderzoek verder wil gaan, dan kunnen ze weer dat Laten doen.
45:37
En dan komt daar weer een nieuwe publicatie van.
En nou heeft hij zelfde professor met de nieuwe groep studenten in 2022 dus.
Onlangs zeg maar weer een onderzoek gedaan.
Daar heeft hij ook de artificial intelligence bij kunnen betrekken de data verwerking, want daar ze heeft het in het verleden opgehangen.
45:55
Wat doe je nou met die informatie?
Want hoe kun je de informatie die je uit een onderzoek krijgt weer vertalen naar andere vrouwen?
Dat kon niet, dat kan pas nu de data goed verwerkt kunnen worden en die heeft in november 2022 een wetenschappelijke publicatie gedaan dat deze techniek werkt en Dat is voor helaas voor Nederland niet voldoende om te tellen als wetenschappelijke bewijs.
46:17
Dus wat er nu in nu aan Het gaat gebeuren bij dat eerste onderzoek bij Fontys, die die die die test screening en bij het eerste onderzoek in het Catharina Ziekenhuis wetenschappelijk onderzoek, zal alles erop gericht zijn om zoveel mogelijk publiciteit te publiceren.
46:32
Daar komt iets wat wij nooit van tevoren bedacht hadden, Omdat wij in dat werkveld niet zitten.
We ontdekken nu gaandeweg de rit dat als jij iets nieuws wil wil invoeren in Nederland wil onderzoeken, dan moet jij bijdragen aan de wetenschap, anders krijg je de subsidie niet.
Het gaat niet om het apparaat.
46:49
Het gaat om de bijdrage aan de wetenschap en daar zijn we helemaal niet mee bezig geweest.
Tot op heden dus Dat is prioriteit één.
Alles wat We kunnen publiceren moet gepubliceerd worden, want dan kunnen wij ook dadelijk onderzoekssubsidie van KBF of Holland noem maar op al al Iedereen die die zon en wee, die geven subsidiegelden weg, want dat doet ook KWF, hè?
47:12
Maar dan moet je wel voldoen aan de criteria van zo'n onderzoek en Dat is dus bijdrage aan de wetenschap.
En als wij al 7 publicaties hebben liggen en wij Natuurlijk niet wij dat doen allemaal bij de early Warning scan BV in samenwerking met Fontys en met samenwerking met de wetenschapper van het Catharina Ziekenhuis.
47:30
Dan worden we pas serieus genomen.
Wat zijn if any kritieken die je gehad hebt of of wat zijn redenen Waarom dit een slecht idee zou zijn?
Nee, Er zijn geen nadelen.
Het apparaat is relatief goedkoop te maken.
47:45
De dataverwerking is heel je.
Hebben ze al heel goed onder controle, hè?
Dat is ook al iemand op afgestudeerd.
Waar angst voor is in het in het medische wereld is dat er eerder doorgestuurd te vroeg doorgestuurd gaat worden en wat weer kan leiden tot een extra druk op de zorg.
48:02
Maar wij denken dat dat niet is.
Wij wij denken dat we weten dat niet.
Dat moeten we ook bewijzen en dat wordt ook weer een publicatie van dat je aan kunt tonen dat wat de early Warning scan ziet, dat dat ook echt Alleen een kwaadaardigheid is en dat het dus nooit een overbehandeling kan zijn of een te vroeg doorsturen, Maar dat dat gericht doorstuur is.
48:22
Met een duidelijke indicatie, Dit is die kan niet anders zijn dan kwaadaardigheid.
Voor vrouwen is het vaak zo.
Als ik daar even een een saai stapje nog mag maken.
Er gebeurt in borsten heel veel.
Ja dat.
Is me inmiddels duidelijk.
Ja er gebeurt gewoon heel veel menstruatiecyclus heeft effect.
48:40
Zwangerschap heeft effect periode dat er borstvoeding gegeven wordt, heeft effect.
De overgang komt om de hoek heeft weer effect.
Borsten veranderen voortdurend.
Je ziet ook dat er een groep vrouwen is die heel veel last heeft van Van.
Ander soortige knobbeltjes in hun borst zoals kisters, en daar hebben ze soms last vanzelf.
48:59
Die kunnen soms pijnlijk zijn blijkbaar, Maar dat zijn dus goedaardige tumoren.
Nou, die worden er ook uitgepikt.
Ja niet.
Als zijnde eruit gepikt van Er is iets aan de hand van nee, dit telt niet mee.
Dit voldoet niet aan de criteria van de hardheid van een kankercel van de kanker gezwel, Misschien kan het ook nog zo zijn.
49:17
Ja, Dat is wensdenken, Maar dat ook dat soort dingen eruit gehaald kunnen worden.
Je hoeft niet bang te zijn, Dit is waarschijnlijk een cyste.
Of een ontsteking of iets anders, maar niet een kwaadaardigheid, Maar dat weten we niet.
Dat gaan we In de toekomst te zien.
Zijn er nog andere zorgen vanuit een medische wereld of vanuit ethische Commissie of vanuit wie dan ook rondom dit apparaat en deze manier van early Warning?
49:42
Zijn geen bezwaren.
Sterker nog, het RIVM heeft al contact gehad met ons om de voor te zorgen dat als dit In de data dadelijk bewezen goed werkt, dat het dan automatisch ingeschoven.
Kan worden in daar waar het RIVM mee bezig is.
49:58
KWF is erg enthousiast, maar kan geen geld geven.
Nog niet.
Nee, nee, want We moeten voldoen aan de criteria van bijdragen aan het aan de stand van de medische wetenschap.
En dat betekent dat wij publicaties moeten hebben om ook bij hun door de mallemolen te komen.
50:16
Maar bezwaren zijn er zeker niet.
Iedereen wil niet liever dan dat.
Dit komt Alleen het Noord wel aan aan aan een aantal goedwillende burgers.
Zoals wij overgelaten, en dan moet ik wel zeggen, het initiatief is wordt zo goed is zo goed ontvangen en wordt zo warm gedragen dat er heel veel bedrijven hier In de regio Eindhoven om niet meewerken.
50:40
Quality managementsysteem is gratis gegeven, de werken Mensen aan van andere bedrijven die die gratis ter beschikking hun deskundigheid gratis ter beschikking stellen.
Alles is op dit moment wat dan zo mooi heet, onbezorgd, bezoldigd.
50:56
Maar eigenlijk werkt Iedereen voor nop, Maar de bedrijven zie ook zoet bijvoorbeeld mee te MC in.
Ze doen bedrijf wat meedoet die ook ASML gaat waarschijnlijk iemand uitlenen aan ons of ze wordt de constructie voor bedacht.
51:12
Een technische vrouw die doen dat ook allemaal onder de noemer van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
En daar zijn wij ook kei blij mee.
Ja, zo simpel is het, dan mag je Alleen maar blij mee zijn.
Je hebt al.
Je hebt veel hulp van bedrijven van Mensen die enthousiast zijn.
Je hebt ook een moeilijke wereld om doorheen te banjeren.
51:29
Zo dus alle respect als als toch een beetje mede kleine kleine mediaondernemer dat je dat gewoon story Science zou doorhakken bent, wat kunnen mij luisteraars stel dat er een iemand zit die denkt, ja ik ik, Ik wil wat doen.
Ik moet wat doen.
51:44
Hoe kunnen mijn luisteraars nog helpen?
Zij kunnen via helpen de Stichting Iva, de belangenorganisatie met allerlei diensten.
Want We willen ook.
We zitten nu vooral In de regio Eindhoven.
Wij doen twee dingen, We willen dat geld binnenhalen voor die early Warning scan.
52:02
Want Johan voor die ontwikkeling van de early Warning scan en We willen.
We hebben zelf geld nodig om voorlichtingen te geven presentaties te geven, want de kennis over borstkanker is dramatisch.
Slecht laag moet ik eigenlijk zeggen.
Een slecht is een verkeerd woord is te weinig kennis van borstkanker en Dat is begrijpelijk en dat dat werkt ook.
52:20
Het feit van borstkanker bevolkingsonderzoek 50 jaar oh, Ik ben nog hier 15, dus ik krijg het niet, vergeet het Maar ik heb de cijfers genoemd, zijn er gewoon veel te veel en bij jonge vrouwen moeten het gewoon heel snel ontdekt worden, want anders is het al veel te ver.
We hebben helaas al verschillende jonge vrouwen verloren hier in het kleine kringetje, dus de bewustwording is heel belangrijk dat Dat is wat wij eigenlijk.
52:41
Daar kunnen we hulp bij gebruiken.
Vrouwen die mee willen de boodschap verspreiden om hoe je borst, kan gezellig kunt zien.
En We hebben ook een boeiboord dat Je kunt voelen.
Ja, dan kun je echt voelen hoe een bobbeltje eruit ziet.
Dat is dus echt echt levensecht vrouwen.
52:59
Die.
Ja, maar ook vrouwen die die borstkanker zelf bij zichzelf ontdekt hebben In de vorm van een knobbeltje die zeggen, ja, het voelde precies zo.
Weet je wel, dus We kunnen het ook Laten voelen.
Dit voel je als er een knobbeltje in zit.
Zo kun je het zien, dus we geven voorlichting en presentaties.
Dat willen wij graag ook verspreiden in het land dat het dat het op andere plekken plaats gaat vinden.
53:19
En We hebben gewoon geld nodig.
Simpel geld Waarom?
Ik zeg al, We hebben nu nog € 7.500 voor die harde spectrum units nodig.
Er zijn fondsen die ons ook wel wat geld geven, Maar we wij moeten er veel moeite voor doen en We zijn een van de velen die om geld.
Vragen, kan ik doneren?
53:35
Gewoon op onze website te gaan.
Daar staan een doneerknop op en daar kun je geld op.
We doneren.
Het liefst hebben we dat je vaste donateur wordt vanaf € 35 per jaar.
Ik kan daar maandelijks per kwartaal per maand en dan krijg je ook nog mijn boek gratis.
Dat is Misschien toch wel heel interessant.
Jij zegt ook van Van vertel eens, want Ik ben een man.
53:53
Wat weet ik van borstkanker?
Mijn ervaring is.
Ik heb een boek geschreven over wat mij wat ik ervaren heb.
Het is een heel nuchter toegankelijk boek, Je kunt het in één ruk uitlezen, Het is ook niet zo dik, er zitten ook authentieke WhatsApp berichtjes in foto's enzo geen enge foto's, gewoon foto's.
54:11
En de ervaring is dat vooral de mannen ja vrouwen Natuurlijk, want daar is het voorgeschreven, maar ook mannen daar ontzettend positief op reageren.
Zo van.
Oh, is het dit?
Wow, nou dat Dat is Dat is donateurs.
Mensen die € 35 per jaar op jaarbasis willen geven.
54:29
Die krijgen dat gratis.
Het is ook In de boekhandel te koop en ook bij ons te koop gewoon via de website ww.ivia.nl YVYA Dat is IVA, Dat is wel duidelijk en en ja, en geld hebben we hard nodig, maar dus ook hulp met met dat soort dingen, ook iemand die werken Alleen maar met vrijwilligers en op gegeven moment is de rek eruit.
54:48
Er komen andere dingen op in het leven en.
Dan wil iemand heel graag wel de Instagram groep blijven doen, maar geen tijd meer, dus dan we zitten nog alles wat met wisselingen.
Dus Mensen die ook op afstand dingen kunnen doen voor ons, Dat is heel fijn.
55:06
We merken heel vaak dat het dat het vooral aanspreekt bij vrouwen die zelf borstkanker hebben gehad en wij noemen dat ook.
Maak van je misère je missie, want wij willen allemaal ja, We willen gewoon eigenlijk allemaal dat dit dat dit stopt dat borstkanker gewoon altijd in fase.
55:25
Een ontdekt kan worden, want Dat is eigenlijk het verhaal en je hebt borstkanker in fase een tot en met fase 4 fase een.
Dan is er eigenlijk nog niet zoveel aan de hand.
Daar richt het bevolkingsonderzoek het huidige bevolkingsonderzoek zich ook op hè?
Fase een kanker uithalen, Misschien bestralen einde oefening, geen chemo, geen immuno niks gewoon klaar onder begeleiding houden en dan is het goed het moment dat je fase twee kanker hebt kunnen er al uitzaaiingen zijn en zeker als er al In de okselklieren wat zat, dan kunnen er uitzaaiingen in het lichaam hè, dan moet je chemo hebben.
55:57
Dan moet je immuno hebben, dan moet je bestraald worden.
Ja, moet niks van je mag overal nee tegen zeggen, maar dan weet je dat je dood gaat en Het is een ellendige dood dan, want Het is een dramatisch gewoon wat je ziet gebeuren, dus Dat is eigenlijk wat wij wat wij graag willen.
Iedereen in fase een alle kankers in fase een ontdekt wat borstkanker kun je niet voorkomen, is een illusie, gaat nooit gebeuren, dus Je moet zorgen dat je die fase een ontdekt, dan dan zorg je dat vrouwen een goede kwaliteit van leven houden en alle vrouwen die wel die behandeling hebben gehad hebben zoiets.
56:29
Als ik de hieraan mee kan werken dat dit voorkomen kan worden, dan heb ik een goed doel in mijn leven.
Dat is bij mij zelf ook.
Eigenlijk, je boodschap is Helder, ik zit te denken van ja, Ik wil mijn vriendin van 38 gewoon achter dat apparaat hebben, boeit mij dat dat het niet door de medische wereld heen hoeveel hoeveel hoeveel verzoeken als dergelijke krijg je?
56:51
Want ik neem aan dat dat best wel pittig is om om tegen te houden.
Ik kan me voorstellen dat heel veel komt.
Iedere ieder geval niet zeggen iedere week maar.
Iedere maand is er wel een mailtje, want We hebben Natuurlijk ook een centraal mailadres info at iva.nl.
57:06
Daar komen die vragen binnen.
We hebben wij in onze naïviteit hebben we in het allereerste begin gezegd.
Over twee jaar is hij er wel.
Ja, nee, Dat is.
En toen wisten we nog helemaal niet dat we helemaal geen Mensen mochten.
Testen Misschien naïef aan die reis begonnen zijn, want anders.
57:22
Hadden we Misschien wel nooit gedaan?
Nee, want Het is Natuurlijk voor onszelf ook een enorme wissel, hè?
Wij zijn hier Samen, Wij zijn een echtpaar.
Of ja, echtpaar ja, Samen mag ik zo zeggen.
Samenwonend paar en ja, we besteden al nagenoeg al onze tijd eraan en We hebben geen inkomsten, bijna geen inkomsten.
57:39
Daarnaast Tom al helemaal niet.
Ik heb nog een klein freelance baantje erbij.
Gelukkig gaat dat weer, heeft nog lang niet gekund en we leven van pensioen en het Thomas AOW en Dat is heel weinig dus wij, Maar dat is niet te weinig, laat ik dat zeggen.
Het is niet te weinig en dat maakt dat wij dit gewoon vol kunnen houden en zit geen commercieel belang bij en en het moet gefinancierd zijn en.
58:04
Iedere investeerder wel zijn geld terugzien op enig moment he return on Investment.
Ja, dat ligt veel te ver In de toekomst.
Dat doen ze geen van allen aan mee, dus zo'n zo'n extreem waardevolle innovatie als deze nieuwe vorm van pijnloze borstkankerscreening die voor alle vrouwen mogelijk is.
58:21
Die zou nooit van de grond komen, dus het moet op deze manier en Wij hebben dat er graag voor over.
Ik ben ook helemaal enthousiast en helemaal om en Ik vind het fantastisch wat jullie aan het doen zijn.
Dus ik, ik geef ook graag de hand van luisteraars die Ik heb deze deze boodschap mee.
58:40
Ik denk dat we ook best wel een rond plaatje hebben gemaakt over alles wat wat we volgens mij wilden bespreken, hebben wij het voldoende over jouw verhaal gehad.
Ik denk het wel.
Ja, ja, ik, ik moet je ook blijven zeggen, want dat had ik zelf als aantekening voor mezelf nog gezet.
58:57
Van Waarom doe ik dit?
Ik heb al gezegd, ik doe dit Omdat ik ja Natuurlijk Omdat ik een stukje pensioen heb waar ik op terug kan vallen.
Dat is ook een rare raar.
Iets in Nederland, hè?
Ik heb op mijn 60e mijn pensioen moeten aanspreken, want 1 1 1 hoe noem je dat arbeidsongeschiktheids verzekering had ik niet, want Ik had pas een half jaar mijn eigen bedrijf, dus ik moest het op die manier als kon ik mijn huis verkopen, Dat is ook niet zo zo handig.
59:24
Maar wat voor mij heel goed geweest is.
De gevolgen van een chemo behandeling met name zijn kunnen zo ernstig zijn.
Je bent lichamelijk dus flink beschadigd heb ik nog dagelijks last van, met name aan de zenuwschade in onder andere mijn voeten.
59:41
En.
Je hoofd werkt ook niet.
Het kost heel veel tijd om die hersencellen weer actief goed actief te krijgen.
Ik schat in dat ik ergens rondom de 85% van mijn kunnen van voor de chemobehandeling inmiddels zit, Maar dat is ook oefenen oefenen, oefenen, trainen, trainen, trainen.
1:00:02
In het begin kon ik gewoon helemaal niks onthouden, kreeg ik niks meer voor mekaar was alle informatie weg.
Woorden waren weg, noem maar op, Maar het feit dat ik deze stichting Igia met dit doel heb geef mijzelf een levensinvulling.
1:00:18
En geef mij ook heeft mij ook de kans gegeven om volledig te reintegreren.
En te groeien, want ik leer nu dingen en ik doe nu dingen die ik in het verleden nooit deed.
Die ik zelfs vermeden heb om te doen.
Die doe ik nou wel vanwege het ja, de noodzaak van deze nieuwe ontwikkeling.
1:00:37
Zijn er verhalen van anderen die je nog graag had willen vertellen die we niet geraakt hebben?
Ja en.
Iedere borstkankerpatiënt is er één te veel, maar ze komen toch?
Als ze vroeg ontdekt worden, dan zijn ze.
Dan hebben we een heel groot stuk van het probleem getackeld.
1:00:57
Maar het ergste vind ik de jonge vrouwen die ik nu nog steeds tegenkom.
Onlangs is een van onze jongste ambassadeurs die borstkanker had gehad die naar het Tripel negatief had.
Zij bleek tijdens de zwangerschap.
Dat kanker terug was en dat zagen ze aan zo'n test die ze kunnen doen, dan kan ik Er is actief toen is.
1:01:18
Ze heeft een scan gehad.
Op pet scan bleek het op meerdere plaatsen te zitten toen leek.
Het allemaal goed te gaan.
Ze heeft een heel gezond kindje gekregen.
Petscan liet allemaal goede dingen zien, hè?
De tumoren paar tumoren waren heel klein, zijn niet gegroeid.
1:01:34
In oktober en in december bleek ze een hersentumor te hebben van 3,5 cm.
En ze is overleden in juli.
Met alle ellende.
Ze heeft echt zo lang mogelijk bij haar kindje willen blijven, want je was 10 maanden toen ze stierf.
Dat is een drama.
1:01:49
Yvonne was een drama en zo zijn er heel veel drama 's in Nederland ieder jaar, want dat beseffen Mensen niet. 3200 vrouwen gaan eraan dood en daar zit een hele grote groep jonge vrouwen met een enorme, enorme impact.
Nu is ook weer een van onze ambassadeurs heeft uitgezaaide borstkanker wordt daarvoor behandeld, maar kan het mentaal helemaal niet aan ziet voortdurend als ze haar kinderen s morgens uit bed ziet komen, is meteen helemaal overstuur, want ik zie jullie niet groot worden.
1:02:18
Ja, dat Dat is zo erg, dat dat zien we voortdurend en alles schades bij alle vrouwen.
En Dat is bekend dat zo dat doet ican NL doet dat ook, of die heeft daar cijfers van of alle vrouwen die geometry chemotherapie behandeld zijn hebben levenslange.
1:02:34
Schade 85% en Dat is dan 85% van alle borstkankerpatiënten hebben die schade en dat Dat is, Dat is niet te geloven.
Dat is echt heel erg.
Er komt gewoon nog naast alle andere kwaaltjes die Je kunt krijgen, hè?
Ja dus Dat is, Dat is heel voor mij heel duidelijk, dit moet gewoon stoppen.
1:02:52
Daar doe ik het voor jou, Maar de jonge vrouw vind ik het allerergste.
Ik denk dat we er wel een beetje zijn, hè?
Dus denk het ook, denk het ook.
Ja, ik vond het een genot om je enthousiasme en je verhaal te horen en en Ik heb zelf geen borsten, Maar ik voel me ook helemaal.
1:03:10
Aangaan als gaat om dat dat dit er moet komen en dit er moet zijn.
Ik heb heel veel geleerd ook en Ik denk ook gewoon bij alles.
Ja, Waarom is dit er nog niet?
En Ik vind het heel moedig en knap dat jullie hiermee bezig zijn en bevat een goed idee.
1:03:28
Laten we zorgen dat het er snel komt.
Dankjewel voor je tijd.
Graag gedaan.
Dat was het lieve luisteraars.
Dankjewel voor het luisteren Als je het een mooie aflevering vond, laat het me weten, dan heb je ideeën voor gasten.
1:03:44
Heb je ideeën voor Thema's?
Dan kun je hem op LinkedIn een berichtje sturen.
Ik heb ook een website, daar kun je me ook vinden.
Tim schoonhoven.nl.com mag ook laat wat van je horen en tot de volgende.
Keer keer.
1:04:10
Livia is ook zit op allerlei platformen en onder andere ook als goed doel voor het platform doel shop als met nooit van gehoord, ik zie jou is.
Doel shop is een platform waar Als je daar eerst naar www.toolshop.nl gaat, dan kom je op een goede doelen pagina uit.
1:04:29
Of nee, niet op de pagina, maar dan kun je via invoeren.
Dan krijg jij invia als selectie mogelijkheid klik je aan en dan ga je je online boodschappen doen bij bol.com. bij Albert Heijn bij weet Ik weet die die reisorganisatie bij mobiele telefonie en weet ik veel wat nou en dan doe jij gewoon je normale boodschappen.
1:04:53
Je aankopen en dan krijgt EVA achteraf een percentage van jouw aanschafprijzen wat jij betaald hebt en Dat is een marketing tool die jou dus als cursus consument niks kost, maar ons wel wat oplevert.
Dus Dat is eigenlijk nog het.
1:05:10
Ja, Dat is.
Dat is een manier om toch bij te dragen, terwijl het je in je portemonnee niks kost, dus dat zou ook heel mooi zijn.